برگزاری نشست

نشست علمی «پژوهش های تاریخ تشیع و حکمرانی» برگزار شد

این نشست روز سه شنبه 21 آذرماه ذیل نشست های علمی چهارمین همایش علوم انسانی – اسلامی در محل سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر حسین قاضی خانی مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره ضمن ارائه توضیحاتی در باره اهداف و برنامه ها و فعالیت های گروه تاریخ تشیع و کلان پروژه ای که در این گروه به عنوان نقشه راه برای فعالیت های پژوهشی در چند سال آتی طراحی و تنظیم شده، توضیحاتی دادند.

ایشان همچنین متذکر شدند که پیش از این هم گروه تاریخ تشیع به مباحث حکمرانی توجه داشته است و آثاری همانند «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران»، «علل سقوط دولت های شیعی» و «تاریخ اجتماعی شیعیان تا عصر آل بویه» به همت این گروه به تألیف درآمده اند اما با رویکرد جدیدی که در سطح دفتر تبلیغات نسبت به موضوع حکمرانی و حل مسائل نظام پدیدار شده، این جنبه از تحقیقات پررنگ تر شده است. در مجموع تلاش ها عمدتاً معطوف به بررسی تجارب حکومت های شیعی در محدود سرزمینی ایران شده و سعی شده است مواجهه این حکومت ها با چالش های پیش رویشان در طول تاریخ ایران اسلامی به عنوان یک تجربه تاریخی برای بهره برداری در دوره معاصر در اختیار جامعه قرار گیرد.

در ادامه جلسه، اعضای گروه تاریخ تشیع به تبیین موضوعاتی پرداختند که هم اکنون به عنوان موظفی پژوهشی مشغول به تحقیق در این زمینه هستند. در این بخش از صحبت ها به مسائل راهبردی و کلی از جمله اینکه پیوندها در عرصه علوم انسانی دارای ضعف می باشد و نهادهای همسو تعامل اندکی با هم دارند اشاراتی شد. همچنین گفته شد باید نقش پژوهشگران را در نحوه کمک به حل مشکلات حکمرانی مشخص ساخت و اینکه محققان گروه تاریخ تشیع می توانند با معرفی نمونه های آرمانی در طول تاریخ، انتقال تجارب حکمرانان گذشته، شیوه مقابله با چالش ها و تقویت بینش تاریخی و تمدنی در این مسیر یاری رسانی کنند.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره

تاریخ خبر: 1402/9/23 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 122 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 123

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما