معرفی کتاب

کتاب «قبیله نخع در تاریخ اسلام و تشیع تا پایان قرن سوم هجری» تألیف دکتر مریم سعیدیان جزی و دکتر اصغر منتظرالقائم.

این کتاب جایگاه و نقش قبیله نخع در تحولات تاریخ اسلام و تشیع در سه قرن نخست هجری را بررسی کرده و نقش آنان در دگرگونی‌های اجتماعی و ارتباط آنان با اهل‌بیت‌(ع) را کاویده و تلاش می‌کند تا حرکت تاریخی این قبیله و فراز و فرود آن را تحلیل نماید.

کتـاب «قبیله نخع در تاریخ اسلام و تشیع تا پایان قرن سوم هجری» بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشـگاه علـوم و فرهنـگ اسـامی منتشـر شـد.

این کتاب که به قلم دکتر اصغر منتظر القائم استاد دانشگاه اصفهان و خانم دکتر مریم سعیدیان عضو هیأت علمی و دانشیار همان دانشگاه تدوین شده است، جایگاه و نقش قبیله نخع در تحولات تاریخ اسلام و تشیع در سه قرن نخست هجری را بررسی کرده و نقش آنان در دگرگونی‌های اجتماعی و ارتباط آنان با اهل‌بیت‌(ع) را کاویده و تلاش می‌کند تا حرکت تاریخی این قبیله و فراز و فرود آن را تحلیل نماید.

بررسی نقش و جایگاه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قبایل عرب در تاریخ اسلام موضوع بنیادین تاریخی به شمار می رود. برخی از این قبایل نقش پررنگی در تحولات صدر اسلام و دوره‌های بعد داشته‌اند. قبیلة نخع یکی از این قبایل است. این قبیله یکی از شاخه های قبیله بزرگ مذحج، در دگرگونی های تاریخ اسلام مشارکتی فعال و مؤثر داشت. قبیله نخع با فراگیری علوم اسلامی توانست میراثی عظیم از علوم دینی را در تاریخ علوم اسلامی و در خدمت به تشیع و مکتب اهل بیت علیهم السلام بر جای بگذاردکه چهره‌های برجسته‌ای از افراد این قبیله در تحولات سیاسی صدر اسلام نقش آفریدند و بسیاری از آنها از هواداران اهل‌بیت‌(ع) بودند، مالک اشتر نخعی و کمیل بن زیاد نمونه‌هایی از برجستگان نخع هستند که در تحولات عصر امیرالمؤمنین‌(ع) حضور جدی داشتند. مشارکت رجال نخعی در قیام‌ها و حرکت‌های شیعی نیز بیانگر گرایش اعتقادی آنان است. در دوره‌های بعد برخی افراد این قبیله از جهت علمی نیز اقدامات ارزنده‌ای داشته و نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ اهل‌بیت‌(ع) انجام دادند.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام

تاریخ خبر: 1399/9/27 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 739 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 740

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما