نقد و بررسی ولادت امام جواد علیه السلام معرفی اسناد دلالت کننده بر تولد امام جواد علیه السلام در ماه رمضان منابع كهن دربارۀ ماه تولد امام جواد علیه السلام، یک دست نیستند. آنها كه در اين‏ باره سخن گفته ‏اند، از ماه‏ هاى رجب و رمضان ياد كرده‏ اند

بسم الله الرحمن الرحیم

تولد امام جواد علیه السلام در نیمۀ ماه رمضان

ماه مبارک رمضان، شهرالله و ماه ذکر و بندگی خداست؛ از این‌رو توجه به هر آنچه در راستای ذکر خداست  ذکرالله شمرده می‌شود و گذری به مناسبت‌های مربوط به اهلبیت علیهم السلام در ماه مبارک رمضان، از جمله آنهاست. در این ماه، برپایه منابع و مستندات حدیثی و تاریخی تولد دو معصوم رخ داده است: 1. تولد امام مجتبی علیه السلام، در نیمه ماه مبارک رمضان که مورد وفاق تاریخیان است و به توضیحی نیاز ندارد. 2. تولد امام جواد علیه السلام در نیمه این ماه است که بر فضیلت و خجستگی این روز افزوده است. آنچه در اینجا مورد توجه است این است که دربارۀ تولد امام جواد علیه السلام، ـ به جهت عدم آگاهی همگانی نسبت به آن ـ مناسب است توضیحی ذکر شود.

منابع كهن دربارۀ ماه تولد امام جواد علیه السلام، یک‌دست نیستند. آنها كه در اين‏باره سخن گفته‏اند، از ماه‏هاى رجب و رمضان ياد كرده‏اند و مستندات زیر تولد آن‌گرامی در ماه مبارک رمضان را تاکید دارد:

1. منابع كهن

 منابع كهن شيعيان مانند اشعرى، کلینی، مسعودى، حسن‏بن‏محمد قمى، و مفيد بر اين گزارش تأكيد دارند.[1] تنها ابن‌عیاش ماه رجب را نقل کرده است. نگارندگان اهل‌سنت كه در اين‌باره نگاشته‏اند، برخى تنها به نقل همين نظريه بسنده كرده‏اند[2] و گروه ديگر با تعبير «گفته شده»[3] از ماه رجب نام برده‌اند‏ و آن را نپذیرفته‌اند.

 2. نقد گزارش ابن‏عياش

 ابن‏عياش(م401ق) که نخستين فرد گزارش‌گر تولد امام جواد علیه السلام در ماه رجب است يك بار آن را در قالب دعايى در ماه رجب با استناد به ابوالقاسم حسين‏ بن‏روح (م326ق) نقل كرده و بار ديگر با اين عنوان كه امام جواد علیه السلام، در روز دهم ماه رجب تولد يافت بدان پرداخته است و كتاب مصباح‌المتهجد شيخ طوسى نيز، نخستين منبع ناقل دو گزارش ابن‏عياش است.[4]

 پس از شيخ طوسى، طبرسى[5] و ابن‏طاووس[6] و دیگران[7] این گزارش را از شيخ طوسى، آورده‏اند؛ ولى اين گزارش به چند دلیل پذیرفتنی نیست:

 1. شيخ طوسى، اين گزارش را، تنها در كتاب مصباح‌المتهجد - كه كتاب گزارشى است - نقل كرده؛ ولى در كتاب تهذيب‌الأحكام ـ كه برترين كتاب پژوهشى اوست ـ آن را نپذیرفته و ماه رمضان را در آن کتاب ماه تولد امام جواد علیه السلام دانسته است؛[8] چنانكه طبرسى و ابن‏شهرآشوب نيز چنين كرده‏اند.[9]

 2. دو گزارش ابن‏عياش به لحاظ اعتبار، قابل اعتماد نيست؛ چراكه ابن‏عياش؛ هرچند از راويان تاريخ و حديث بوده و كتاب "مقتضب‌الأثر فى عددالأئمة الإثنى‌عشر" علیهم السلام را در بارۀ تاريخ امامان‏ علیهم السلام نيز، نگاشته است؛ ولی به‌گفته شيخ طوسى و نجاشى حافظۀ وى در پايان عمر ناتوان شد و تعبيرها و مطالب را جابه‏جا گزارش مى‏كرد[10] و گزارش وى دربارۀ تاریخ تولد امام‌ جواد علیه السلام، از اين دست بوده كه محقق شوشتری نيز بر اين باور است.[11] نجاشى با اينكه وى را دوست خود و پدرش مى‏خواند و از او مطالب فراوانى شنيده، مى‏گويد: از نقل روايت‌ او پرهيز كردم؛ چنانكه شيخ طوسى در كتاب تهذيب‌الأحكام، به گزارش وى دربارۀ تولد امام جواد علیه السلام، در ماه رجب اعتنا نكرده و تولد آنحضرت را در ماه رمضان دانسته است.

3. به فرض، اگر اعتبار سندى نقل ابن‏ عياش پذيرفته شود، در متن دو گزارش او خطايى رخ داده كه سبب شده در برخى منابع يادشده، از اين نقل با تعبير «قیل» ـ که نشان از نپذیرفته بودن آن است ـ ذکر شود؛[12] چنان‌که کفعمی هم به همين صورت آورده است.[13]

خطاى رخ‏داده اين است كه در عبارت «محمدبن‏على الثانى» در دعاى مربوط به ماه رجب، واژه «الثانى» به اشتباه به جای كلمه «الأول» آمده است و در واقع، تعبير صحيح آن «محمدبن‏على الأوّل» است؛ چنان‌که دو واژه «العاشر» و «الثانى» در جمله «كان يوم العاشر مولد أبى‏جعفر الثانى» در گزارش ابن‏عياش، به اشتباه به جای كلمه «الأول» آمده‌اند و در واقع، تعبير صحيح چنين است: «كان يوم الأوّل (من رجب) مولد ابى‏جعفر الأوّل» و مقصود از آن در هر دو مورد امام باقر علیه السلام است نه امام جواد؛ چراكه در جاى خود اثبات شده است که امام باقر علیه السلام در روز نخست ماه رجب تولد يافت[14] و چون كنيه و نام او با امام جوادعلیه السلام يكى بوده، اين خطا و جابه‌جایی پیش آمده است.

 همين خطا در قسمت بعدى آن دعا، يعنى در جمله «وابنه على‏ بن‏محمد المنتجب» هم تكرار شده است كه واژه «ابنه» به خطا به جاى «أبیه» ثبت شده و با تعبیر «و ابنه على المنتجب» قرائت شده است و كلمه «على» هم در اين عبارت، به اشتباه، امام هادى علیه السلام دانسته شده است. سپس حاشيه‏نويس واژه «بن محمد» را در حاشيه دعا افزوده و در گذر زمان در متن دعا جاى گرفته و به صورت «و ابنه على‏بن‏محمد المنتجب» قرائت شده است؛ در حالی که تعبير درست آن «و أبيه على المنتجب» است و مقصود از آن، على بن أبى‏طالب علیه السلام است نه امام هادى علیه السلام، زیرا در ميان امامان علیهم السلام؛ غير از امام باقر علیه السلام، تنها اميرمؤمنان على علیه السلام در ماه رجب تولد يافت و تولد امام هادى علیه السلام هم به گفته منابع معتبر در ماه ذى‏الحجه بوده است.[15]

گواهِ اين سخن اين است كه اگر مقصود از دو عبارت «محمدبن‏على» و «على المنتجب» امام جواد و امام هادى علیه السلام باشند، نبايد در آغاز اين دعا، جمله «بالمولودين فى رجب» گفته مى‏شد؛ بلكه بايد مى‏فرمود: «اللّهم انى اسئلك بالمواليد فى رجب..» تا تولد چهار امام در اين ماه را شامل شود. و اگر گفته شود مقصود از اين تعبير، همين دو امامى است كه در اين دعا نام برده مى‏شوند، در پاسخ گفته مى‏شود: معيار اين سوگند و دعا، تولد امامانى است كه در ماه رجب رخ داد و موجب شد تا اين ماه شرافت بيشترى بيابد. اگر بپذیریم که دو امام جواد و هادی در ماه رجب متولد شدند، این سخن، این پرسش را در پی دارد که چه خصوصيتى در تولد دو امام جواد و هادى علیه السلام وجود داشت كه تنها نام آن دو امام علیهم السلام مورد سوگند باشد، نه دو امام ديگر؟ با اينكه بر اين فرض، همگى در اين ماه متولد شده‌اند و فزونی شرافت این ماه به واسطه تولد حضرت اميرمؤمنان علیه السلام و امام باقر علیه السلام در اين ماه، نزد انشاءكننده دعا يقينى بوده است.

با اين نشانه‏ها بايد گفت مقصود از كلمه «بالمولودين» و نام‏هاى پس از آن، حضرت علی علیه السلام و ابوجعفر اول؛ یعنی امام باقر علیه السلام هستند و تنها اين دو امام، در اين ماه تولد یافته‌اند، و در اين دعا و گزارشِ نقل‏شده از ابن‏عياش تصحیفی رخ داده است.

به هرروی اين اشتباه يا از نسخه‏برداران بوده - كه نمونه‏هاي آن در نسخه‌برداری فراوان است - و يا از ابن‏عياش که به دلیل حالت يادشده دچار اين اشتباه شده است؛ چنان‏كه محقق شوشتری بر آن است.[16]

همان‌گونه که گفته شد پيش از ابن‏عياش همۀ راويان و نگارندگان بزرگ؛ چون اشعری، كلينى و مسعودى بر تولد امام جواد علیه السلام در ماه رمضان تأكيد كرده، از تولد آنحضرت در ماه رجب نام نبرده‏اند و در دوران وى نيز، بزرگانى؛ چون صدوق و مفيد با اينكه به منابع در خور و معتبر دستيابى داشتند، هيچ‏گونه اشاره‏اى به سخن ابن‏عياش نكرده‏اند. اين نمونه‏ها، نادرستی گزارش ابن‏عياش در این باره را گواهی می‌کند.

برآيند آنچه گفته شد، اعتبار گزارش‏هایی است كه تولد امام جواد علیه السلام را در ماه رمضان دانسته‏اند.

روز تولد

روز تولد آنحضرت نیز، میان يكى از دو روز پانزدهم يا نوزدهم ماه مبارك رمضان مردد است. كلينى، مفيد - در الإرشاد و المقنعة ـ طوسى و شهيد اول تنها به ذکر ماه آن بسنده کرده و روز تولد را ذکر نکرده‌اند؛[17] ولی گزارش تولد ایشان در نیمه ماه رمضان به چند دلیل ترجيح دارد: 1. نوبختى، اشعرى و حسن ‏بن‏محمد قمى بر اين گزارش تأكيد دارند[18] و اينان نخستين گزاشگران آن و پیش از ديگران‏اند. 2. گزارش مفيد در مسارّ الشيعة است كه پانزدهم ماه رمضان را برگزيده است؛[19] هرچند او در الإرشاد و المقنعة هيچ‏يك از روزهاى ماه رمضان را با اين نام تعيين نكرده؛ ولى مى‏توان به قانون اطلاق و تقييد در گزارش‏هاى وى، تولد امام جواد علیه السلام، در پانزدهم ماه رمضان را به او نسبت داد. افزون بر اينها، طبرى امامى اين گزارش را به امام عسكرى علیه السلام، منتسب كرده[20] كه خود، گواه سومى در اين رديف به شمار مى‏آيد.

 

[1] . اشعری، المقالات و الفرق، ص99 96. كلينى، الكافى، ج1، ص492. مسعودى، اثبات الوصية، ص183. حسن‏بن‏محمد قمى، تاريخ قم، ص200 و مفيد، الإرشاد، ج2، ص273 و مسارالشيعة، (مصنفات، ج7، ص24) والمقنعة، ص482.

[2] . گنجى شافعى، كفاية الطالب، ص458 و ابن‏خلكان، ج4، ص175 و ابن‏صباغ مالكى، الفصول المهمة، ج2، ص1037.

[3] . مطالب السؤول، ص303.

[4] . مصباح المتهجد، ص557. متن دعا: «اللّهم انى اسئلك بالمولودين فى رجب محمدبن‏على الثانى و ابنه على‏بن‏محمد المنتجب...». متن گزارش: «و ذكر انه كان يوم العاشر مولد أبى‏جعفر الثانى».

[5] . إعلام الورى، ج2، ص91.

[6] . الإقبال بالأعمال، ج3، ص215.

[7] . ابن‏فندق بيهقى، لباب الأنساب، ج1، ص394 و ابن‏شهرآشوب، مناقب آل‏أبى‏طالب، ج4، ص411 (با تعبير و قال ابن‏عياش: لعشر خلون من رجب..) و كفعمى، المصباح، صص512 و 523 (كفعمى اين نقل را پذيرفته است).

[8] . تهذيب الأحكام، ج6، ص102.

[9] . إعلام الورى، ج2، ص91 و مناقب آل‏أبى‏طالب، ج4، ص411.

[10] . نجاشى، الرجال، ج1، ص225، شماره 205 .

[11] . محمدتقى تسترى، قاموس الرجال، ج1، ص622، شماره 561.

[12] . ابن‏طاووس، إقبال الأعمال: ج3، ص227 و اربلى، كشف الغمة: ج2، ص343 (به گفته ابن‏طلحه و با تعبير "و قيل").

[13] . كفعمى، المصباح، ص512 و 523.

[14] . ر.ك: مقدّسی، یدالله(1333ش ـ )، بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان  علیهم السلام، چ1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1391ش، ص 357.

[15] . همان، ص493.

[16] . شوشتری، رسالة فى تاريخ النبى و الآل، ص17 .

[17] . كلينى، الكافى، ج1، ص492 و مفيد، الإرشاد، ج2، ص273 و المقنعة، ص482 و طوسى، تهذيب الأحكام، ج6، ص102 و گنجى شافعى، كفاية الطّالب، ص458 و ابن‏طقطقى، الأصيلى، ص156 و علامه حلّى، المستجاد من الإرشاد (مجموعة نفيسة، ص223) و شهيد، الدروس، ج2، ص14.

[18] . فرق الشيعة، ص91و المقالات و الفرق، ص99 و تاريخ قم، ص200.

[19] . مسار الشيعة (مصنفات، ج7، ص43).

[20] . دلائل الإمامة، ص383.


نویسنده: حجت الاسلام یدالله مقدسی محقق رسمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 730

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما