اخبار
بازپژوهی 1
بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان(ع)


این تحقیق در پى پاسخ به این پرسش‏ها است:
 تاریخ درست تولد و شهادت معصومان‏علیهم السلام کدام است؟ عوامل و منشأ پراکندگى منابع تاریخى در این خصوص چیست؟ به چه گزارش‏ها و منابعى مى‏توان اعتماد کرد؟ راه‏هاى دستیابى به سخن درست در این موضوع کدام‏اند؟
 این پرسش‏ها و نیز پرسش‏هایى از این دست، بخشى از دغدغه‏هاى هر پژوهنده در این خصوص و تمامى دلدادگان به این گرامیان به شمار مى‏آید؛ زیرا آنچه از تاریخ اسلام به متن دین ارتباط دارد، دوره‏هایى است که این راهبران بزرگ اسلام در آن مى‏زیسته‏اند و بدین جهت پاره‏اى از تاریخ جاهلیت که مقارن با ظهور اسلام است و دوران زندگانى پیامبر گرامى‏صلى الله علیه وآله وسلم در مکه و مدینه و پس از آن، عصر زندگى امامان اهل بیت‏علیهم السلام تا پایان غیبت صغرى، تکیه‏گاه پژوهش اسلام‏پژوهان خواهد بود. اگر کسى بخواهد به خطوط فکرى و عملى اسلام در شرایط گوناگون دست یابد. باید در ژرفاى سخن و سیره معصومان‏علیهم السلام پژوهش کند و در این کندوکاو، اوضاع سیاسى، اقتصادى، اخلاقى، فکرى و اجتماعى آن دوران را خردمندانه بررسى کند و چگونگى واکنش آن بزرگواران در برابر این اوضاع و حوادث را بجوید تا بتواند به علت 
رفتارها و بازخوردهاى فردى و اجتماعى این راهبران دینى راه یابد و از این طریق به خطوط فکرى و عملى اسلام و راهکارهاى آن در شرایط همسان و ناهمسان پى ببرد. بخشى از این مطالب در صورتى دست‏یافتنى است که پژوهنده از تاریخ دقیق تولد و به صحنه آمدن هر یک از معصومان‏علیهم السلام و نیز از تاریخ شهادت و کوچ کردن آنان آگاهى لازم را داشته باشد تا بتواند دوران آنان، شرایط آن دوران، معیارهاى ثابت و متغیر برخورد آن گرامیان با آن شرایط را واقعى‏تر بازشناسى کند. به همین سبب این نگاشته به تحقیق تاریخ تولد و شهادت ایشان برآمده که قسمت نخست آن را مقدمه‏اى تشکیل مى‏دهد که در این مقدمه به محورهایى همانند: واژگان مربوط به موضوع، ضرورت و اهمیت، پیشینه و امتیاز این تحقیق، شیوه پژوهش، معرفى منابع و علل اختلاف گزارش‏هاى تاریخى، نگاهى گذرا شده است.

فهرست مطالب
مقدمه :واژه شناسی؛ نگاهی به مستندات و منابع؛ سخن معصومان:؛ منابع شیعی؛ منابع سنی؛ علل اختلاف گزارش های تاریخی.
فصل اول: مروری بر زندگی پیامبر9، دیدگاه های مختلف ، بررسی و ارزیابی گزارش های وارده در خصوص ولادت و رحلت حضرت.
فصل دوم: حضرت فاطمه3، بررسی گزارش های وارده درخصوص ولادت ؛ گواهی حدیث خواستگاری ابوبکر و عمر؛ بررسی روایات در خصوص زمان شهادت حضرت.
فصل سوم : امیر المومنین7 بررسی گزارشات زاد روز حضرت؛ بررسی دشمنی زبیریان و عباسیان با امام علی 7، بررسی منابع وارده در خصوص شهادت حضرت.
فصل چهارم: امام حسن7، مروری به زندگی امام ؛ بررسی گزارش 28صفر و نقد گزارش راویان؛ توصیه امام7، درمورد مکان دفن؛ اقدامات مروان در این خصوص.
فصل پنجم: امام حسین7، مروری بر زندگی حضرت؛ روایات مربوط به فاصله تولد و حمل حسنین علیهما السلام ؛ بررسی واژه طهر؛
فصل ششم: امام سجاد7؛
فصل هفتم: امام باقر7؛
فصل هشتم: امام صادق7؛
فصل نهم: امام کاظم7؛
فصل دهم: امام رضا7؛
فصل یازدهم: امام جواد7؛
فصل دوازدهم: امام هادی7؛
فصل سیزدهم: امام حسن عسکری7؛
فصل چهاردهم: امام مهدی موعود منتظر7

کلمات کليدي
شهادت معصومان (ع), ولادت معصومان (ع), مقدسی, پژوهشکده تاریخ و سیره