malahem
1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن» پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.

به گزارش ايسكا، اعتقاد مسلمانان بر كامل بودن دينشان و نيز ضرورت انطباق رفتارهاي مسلمانان با آن، موجب گرديد تا كوشش هاي زيادي از سوي دسته اي از دينداران و به ويژه حاكمان صورت گيرد تا خويشتن را پايبند به ديانت و رفتارشان را مورد تأييد دين نشان دهند. در اين ميان از آنجاكه اين امر مي توانست با روايات پيش‌گويي‌كننده حداقل براي توده مردم قابل اثبات باشد، از اين رو اين افراد تلاش داشتند تا با ساخت اين روايات، مؤيداتي براي رفتار و حكومت خود بياورند.

هدف اين پژوهش، شناسايي روايات ساختگي از واقعي است و تبيين اين كه چه دسته از روايات و اخبار  به حكم نگرش هاي مومنانه پديد آمد و چه ميزان آنها تابع اغراض و اهداف سياسي يا فرهنگي و اجتماعي رخ نموده‌اند و كدامين آنها به راستي از مبدأ حق صادر شده‌اند.

مؤلف با جست و جو در متون كهن اوليه، ذهنيت عرب پيش از اسلام و آبشخور آن را دربارۀ غيبيات مطرح كرده و با ذكر نمونه‌هاي بسياري، به ارزيابي آنها پرداخته است.

در اين نوشتار، نخست توصيفي از ابعاد جغرافيايي، تاريخي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جهان عرب در قبل از اسلام ارائه شده و حوادث مهم رخدادنموده در اين بلاد، به ويژه سرزمين «حجاز» بيان شده است. آنگاه ديدگاه قرآن و حديث در ثبت وقايع‏نگاري بيان شده و به معرفي افرادي از صحابه در ارائۀ اخبار و حوادث زمان صدر اسلام و تأثيرگذاري آنها در به وجود آمدن اين حوادث پرداخته شده است.

در ادامه، نگارنده به بيان مهمترين حوادث «صدر اسلام» تا زمان حكومت امويان، به ويژه جنگهاي صدر اسلام، جنگهاي حضرت علي (ع) در زمان خلافت «واقعه عاشورا»، «قيام مختار ثقفي»، «قيام زيد بن علي» و ظلم و ستم حاكمان اموي مي‏پردازد.

انتهاي پيام/ 110

 

 

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.
نگاهي به روش و محتواي مناظرات علمي امام رضا(ع)
  • 1391/10/25 دوشنبه نگاهي به روش و محتواي مناظرات علمي امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): امام هشتم حضرت علي بن موسي الرضا(ع) در طول عمر پربركت خود، با گروه‌هاي مختلفي به بحث و مناظرۀ علمي پرداختند. براي آشنايي با روش و محتواي اين مناظرات، با دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما