نشست علمی

نشست علمی غدیر در نگاه خاورشناسان

به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام نشست علمی با حضور طلاب ، دانشجویان و محققین حوزه تاریخ اسلام در سالن کنفرانس مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید . نشست «غدیر درنگاه خاورشناسان» ساعت 10 روز سه شنبه 7 مهرماه  در محل تالار همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار شد . آقایان سعید طاووسی مسرور و حجت الاسلام حبیب الله بابایی سخنرانان این نشست بودند .
آقای طاووسی درابتدای صحبت شان عنوان کردند که در بین آثار مستشرقینی که به بررسی دین اسلام پرداخته اند آثاری با اهداف سیاسی و استعماری دیده می شود . در موارد متعددی هم شاهد هستیم که در تالیفات این محققان به باورهای مذهبی به خصوص شیعیان تهاجماتی صورت می گیرد از جمله این آثار مقاله  «از امامیه تا اثنی عشریه » نوشته  اتان کلبرگ است . از سویی دیگردر مواردی نیز برخی از این خاورپژوهان مجذوب دین اسلام شده و در مواردی نیز به آن گرویده اند .
سپس آقای طاووسی با اشاره به مسئله جانشینی پیامبر (ص) از منظر چند خاورشناس از جمله ویلفرد مادلونگ در مورد آرا این محقق گفت که مادلونگ محققی است که فضای حاکم بر تالیفات خاورپژوهان در مورد شیعه را دگرگون کرده است مادلونگ می گوید که جانشینی علی علیه السلام براساس آیات قرآن و سنت رایج عرب در مسئله جانشینی قابل توجیه است
حجت الاسلام و المسلمین بابایی در ابتدای صحبت هایشان به این موضوع اشاره داشتند که برخی از شرق شناسان برداشت مناسبی از شرق ندارند و در کل انسان غربی به لحاظ تاریخی با مسئله کثرت گرایی روبرو بوده است . همچنین در ادامه متذکر شدند که مبحث فرقه فرقه شدن از سوی مسلمین برای جذابیت خاصی داشته است.
حجت الاسلام و المسلمین بابایی در مورد وظایف ما در خصوص غدیر و کارکرد فعلی فرهنگ غدیر افزودند اکنون وظیفه ما این است که با بوسیله فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی انسجام ایجاد کنیم ما با مطرح کردن بحث ولایت فرهنگی و ارائه یک مجموعه فرهنگی در قالب غدیر این توانایی را داریم که به تحقق انسجام در جامعه اسلامی کمکی بکنیم . با نشان دادن شواهد تاریخی و نظریه پردازی ، می توانیم این ولایت را بعنوان پایه ای برای شکل گیری وحدت در بین امت اسلامی قرار بدهیم .     
  
منبع:
كلمات كليدي : غدیر , خاورشناسان , سعیدطاووسی , حبیب الله بابایی

تاریخ خبر: 1395/3/29 شنبه
تعداد بازدید کل: 2093 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
نشست علمی غدیر از نگاه اهل سنت
  • 1395/3/30 يكشنبه نشست علمی نشست علمی غدیر از نگاه اهل سنت
    این نشست علمی با مشارکت مراکز علمی انجمن تاریخ پژوهان -پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام روز شنبه 18/7/94 در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار شد .
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2094

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما