گزارش بازدید

بازدید از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

با حضور برخی از اعضا پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام، روز پنجشنبه 4/9/95 بازدیدی از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی بعمل آمد.

به گزارش دانشنامه اهل‌بیت (ع) در روز پنج‌شنبه مورخه چهارم آذرماه 1395 بازدیدی از مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی از سوی برخی از مسئولان دانشنامه اهل‌بیت (ع) و دانشنامه زن مسلمان صورت گرفت و نشستی بین مدیران دانشنامه با مدیریت مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی جناب آقای «محمدکاظم موسوی بجنوردی» و همچنین جناب آقای دکتر «احمد پاکتچی» طی دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.
در این جلسات که با مشارکت مسئولان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعة الزهرا و مدرسه عالی امام خمینی (ره) برقرار گردید، شماری از مدیران دانشنامه‌های اهل‌بیت (ع) و زن مسلمان و اعضای هیئت‌علمی این دو مجموعه , و همچنین حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و حجت الاسلام و المسلمین مهدی نورمحمدی مسئول دفتر پژوهش این پژوهشکده حضور داشتند که مشروح آن بدین قرار است.
در جلسه صبح که از ساعت ده و سی دقیقه آغاز شد و تا اذان ظهر ادامه یافت، جناب دکتر صفری مدیر دانشنامه اهل‌بیت (ع) و زن مسلمان توضیحاتی مرتبط با این دو اثر ارائه دادند.
ویژگی‌های دانشنامه اهل‌بیت (ع) و دانشنامه زن مسلمان
ایشان در ابتدا ضمن تشکر از مدیریت مرکز دائره‌المعارف بزرگ بابت مساعدت در برگزاری این جلسه عنوان نمودند که در قم بیش از 50 دانشنامه و دائره‌المعارف و موسوعه و ... نگاشته شده و یا در حال تدوین است که با خصوصیات و رویکردهای گوناگون به مسائل مختلف پرداخته‌اند؛ اما در دانشنامه‌های اهل‌بیت (ع) و زن مسلمان ویژگی‌های وجود دارد که اهم آن‌ها بدین شرح است:
این دو مجموعه از ابتدا با بنیان و اتاق فکر مشخصی مشغول به کار شده‌اند و حتی نخستین مراحل یعنی مدخل گزینی و انتخاب نویسندگان زیر نظر شورای عالی ویژه‌ای آغاز شده است که این گروه علاوه بر تجربیات ارزنده در دانشنامه‌نویسی، فرانهادی بوده و برخی از آنان سابقه همکاری با 10 دانشنامه و دائره‌المعارف دیگر را در قالب‌هایی چون مدیریت، عضویت در شورای علمی و یا نویسندگی داشته‌اند.
هر دو دانشنامه طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده فاقد پیشینه بوده و دانشنامه‌ای تاکنون در مورد اهل‌بیت (ع) و زن مسلمان نگاشته نشده است.
نگاه در هر دو دانشنامه بین‌المللی است.
برای تدوین این آثار تلاش شده است که با کمترین هزینه و برون‌سپاری، به شناسایی نویسندگان توانمند که قبلاً در حوزه مدخل اختصاص‌یافته، اثر درخوری داشته‌اند، کار به‌پیش رود و به‌رغم نداشتن هیئت‌علمی ثابت، تابه‌حال 30 درصد از نویسندگان مداخل دانشنامه اهل‌بیت (ع) مشخص شده است و لذا بنا بر آن است که ظرف مدت کوتاه چندساله، کل این مجموعه به مرحله انتشار برسد.
در مدخل گزینی نگاه حداقلی داشته‌ایم که اگر نیاز شد، در نسخه‌های بعدی کار را گسترش دهیم؛ لذا در دانشنامه‌ی اهل‌بیت (ع) در حدود 1333 مدخل تصویب شده است و در دانشنامه زن مسلمان هم در حدود 1000 مدخل تابه‌حال مصوب گشته است. روند تصویب هم بدین گونه است که در هر دانشنامه سه گروه وجود دارد که پس از پیشنهاد و تصویب مدخل در گروه‌ها، شورای عالی نیز دراین‌ارتباط تصمیم‌گیری می‌کند که برحسب اتفاق، شورای عالی دانشنامه اهل‌بیت (ع) 14 نفر و در دانشنامه زن مسلمان 12 تن هستند.
 
منبع:
عكس هاي مرتبط :
كلمات كليدي : بازدید , مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی , پژوهشکده تاریخ و سیره , حجت الاسلام و المسلمین مطهری , حجت الاسلام و المسلمین نورمحمدی

تاریخ خبر: 1395/9/9 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 1117 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
جلسه مشترک اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار گردید
سومین جلسه فصلی اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام در سال 1398 برگزار شد
نشست «عدالت در تاریخ» با حضور جمعی از عدالت پژوهان در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد
کرسی ترویجی «اهل بیت علیهم السلام در آثار مفسران اندلس» با ارائه حجت الاسلام دکتر مطهری برگزار می گردد
کتاب دو جلدی «تاریخ اجتماعی فکری  شیعه اثناعشری در هند» - سال 1396
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1118

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما