برگزاری کرسی نقد

برگزاری کرسی نقد با عنوان «بررسی نظریه تنصیص»

این کرسی نقد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم رحمان ستایش در جایگاه ناقد، روز سه شنبه 23/9/95 در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

                                کرسی نقد «بررسی نظریه تنصیص»
این کرسی نقد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی بعنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم رحمان ستایش در جایگاه ناقد روز سه شنبه 23/9/95 در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید. دبیری این نشست را حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم رزاقی برعهده داشتند که در ابتدای جلسه توضیحاتی مقدماتی در مورد مسئله نص بر ائمه علیهم السلام دادند و سپس به معرفی اجمالی ارائه دهنده این نظریه پرداخته و بخشی از سوابق علمی ایشان را متذکر گردیدند.
در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین صادقی بحث تنصیص را در سه بُعد کلامی، حدیثی و تاریخی مطرح نمودند و گفتند که بر اساس آیات قرآن آنچه در موضوع امامت اهمیت دارد، اصل جعل و نصب الهی است. شیعه با این خصیصه و اعتقاد از دیگر مذاهب امتیاز می‌یابد نه به نص و نام بردن از یکایک امامان؛ زیرا در میان اهل‌سنت هم نص بر خلیفه بعدی وجود دارد.
پس از اصل نصب، آنچه در شیعه قابل توجه است نص بر امام از سوی امام پیشین است و متکلمان معاصر هر امام در صدد شناخت جانشین او بوده‌اند نه اطلاع از سلسله امامت.
تا آغاز غیبت کبری بحث از نام دوازده امام در منابع کلامی و روایی چندان شهرت ندارد و پس از آن، به تدریج شیعیان در آثار خود بدان اهتمام ورزیده‌اند، به طوری که علامه حلی این آگاهی را جزئی از اصول دین می‌شمارد.
نص یکی از راه های اصلی شناخت امام است. نزد متکلمان و در گزارشهای تاریخی، معیار تنصیص فقط نام برخی ائمه و هر امام نسبت به امام بعدی است.تا آغاز غیبت کبری در کتب کلامی و روایی بحثی از دوازده امام مطرح نبوده است.
در منابع تاریخی از سوی اصحاب ائمه علیهم السلام بیشتر بر علم امام تاکید بوده است تا نص. حضرت علی علیه السلام نیز در بحث هایی که برای جانشینی مطرح بوده بیشتر به این مسئله استناد داشته اند.
جمع بندی مباحث
1ـ تعداد احادیث دلالت کننده بر نص بین فریقین متواتر است.
2ـ نام سه امام یا اول و آخر با رویکرد تاریخی هم پذیرفتنی است.
سیاست ائمه فقط تعیین جانشین خودشان بوده است.
4ـ نام کامل را افراد خاصی می‌دانسته‌اند و روایت کرده‌اند.
پس از مطالبی که حجت الاسلام و المسلمین صادقی ارائه دادند دبیر نشست به معرفی ناقد مدعو پرداخته و مختصری از سوابق علمی و اجرایی ایشان را برای حاضرین در نشست بیان نمودند. سپس حجت الاسلام و المسلمین رحمان ستایش در ابتدای صحبت هایشان ضمن تشکر از آقای صادقی بخاطر ورود به بحث پیچیده تنصیص، به این نکته نیز اشاره کردند که آقای صادقی چند منبع را ندیده اند.
در ادامه بحث، ایشان گفتند که ائمه علیهم السلام در خیلی از موارد امام بعدی را با وصف معرفی کرده اند مثلاً فرموده اند «اعلم الناس» و «افضل الناس». در بحث تنصیص باید نص و معادل های نص را مدنظر قرار دهیم. در مورد بعضی از ائمه علیهم السلام صرفاً وجود نص کفایت می کند اما در برخی مانند برخوردهای حسنیان و حسینیان تنها نص مشکل را حل نمی کند و باید به مباحثی نظیر عصمت، اعلمیت، کرامت و ... نیز توجه داشته باشیم.
در مورد این مسئله که علامه حلی گفته است «شیعه باید اسم دوازده امام را بداند» باید گفت که بعد از غیبت دیگر پروند امامت در جنبه ظاهری آن بسته شده است. اما قبل از امام دوازدهم افراد لازم نیست اسامی همه ائمه را بدانند و آقای صادقی از این حرف علامه حلی در اثبات مسائل مورد نظرشان نمی توانند استفاده ای داشته باشند.
در موارد متعددی ایشان به ندانستن اسامی ائمه علیهم السلام اشاره کرده اند و از آن به عنوان دلیلی برای اثبات نظراتشان استفاده نمودند که با توجه به اینکه در آن دوران دیده شده است که مردم عادی حتی درکوچکترین مسائل فقهی و احکام دچار سردرگمی بوده و بسیاری از مسائل را نمی دانستند این ندانستن نام ائمه علیهم السلام برای اثبات موضوع قابل پذیرش نیست ضمن اینکه بسیاری از افراد نیز بوده اند که نام ائمه علیهم السلام را می دانسته اند و چرا در نظریه شان ذکری از آنها به میان نیاورده اند. شما نقل های مربوط به نادانسته ها را ارائه کرده اید و دانسته ها را نیاورده اید این نوع تعمیم دادن ها آفتی بوده و کلی کردن قضایا به این صورت صحیح نمی باشد.
همچنین ایشان در بعضی موارد به حرف های دیگران اعتماد کرده اند از جمله دراشاره به  حدیث لوح این حالت دیده می شود. در حالی که در حدیث لوح استبعاداتی وجود دارد و به همین راحتی نیز قابل رد نیست. ضمناً نظرآقای صادقی این است که در مورد مقایسه لوح ها،  نتیجه درخواست مشخص نیست در صورتی که نتیجه این کار این بوده است که امام علیه السلام فرمودند: «حرف به حرف یکی است» . همچنین در مورد این حدیث، آقای صادقی گفته اند که کلمه «کاغذ» در روایت آمده است در حالی که عبارت «صفحه پوست» آمده است و این حرف صحیح نیست.  
 
منبع:

تاریخ خبر: 1395/9/24 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 589 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 590

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما