در جلسه مشترک با قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی مطرح شد:

لزوم همکاری بیشتر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی

در این جلسه که امروز دوازدهم بهمن ماه در اتاق جلسات پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار گردید رئیس این قطب به همراه رؤسای میز های مربوطه به تبادل نظرات با رئیس و مدیران گروه های پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

  روز سه شنبه 95/12/11 جلسه مشترکی با شرکت مسئولین قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و مدیران پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار گردید.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام ضمن خوشامدگویی به رئیس محترم قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و همراهان، لزوم همکاری بیشتر با این قطب به دلیل ارتباط تنگاتنگ مسائل این قطب با تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام را متذکر شده و بر آمادگی پژوهشکده برای همکاری در پیشبرد برنامه های قطب تأکید کردند.
در ادامه جلسه نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده توضیحاتی در مورد اهداف و برنامه های این قطب و نیازهای آن در حوزه تاریخ و سیره ارائه دادند.
هدف از تشکیل قطب های مختلف در دفتر تبلیغات به صورت کلی پاسخگوتر شدن دفتر به مسائل مختلف جامعه است. برای این منظور لازم است که ابتدا معضل بخوبی شناسایی شده و در مورد حل آن مسئله بحث و تصمیم گیری شود.

لزوم همکاری با پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مسیر رسیدن به این اهداف و ضرورت هم اندیشی با مدیران این پژوهشکده ها جهت همسویی فعالیت های پژوهشکده ها با اهداف قطب ها دلیل اصلی برگزاری جلساتی مشترک در این خصوص است.
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و بطور کلی موضوعات تاریخ و تمدن اسلامی و مذهب تشیع از آن دسته از پژوهشکده ها و موضوعاتی می باشند که ارتباط تنگاتنگی با قطب های دفتر و زمینه های فعالیت آنها دارد.
قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، با سه میز اخلاق، سبک زندگی اسلامی و تحکیم نظام خانواده در صدد پاسخگویی به مسائل و مشکلات فعلی در جامعه ایران می باشد. هرکدام از میزهای این قطب مسئولیت رسیدگی به موضوعات خاصی را بر عهده دارد. میز سبک زندگی در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و همچنین تدوین کلان نظریه اسلامی سبک زندگی فعالیت دارد. همچنین میز خانواده به مباحثی مانند مقابله با مسئله طلاق در سال های آغازین ازدواج، تحکیم روابط در درون خانواده و رفتار ائمه علیهم السلام با همسران می پردازد. میز اخلاق نیز به موضوعاتی از قبیل تعمیق فرهنگ صداقت، ارتباط مردم با حوزویان و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه می پردازد.
در این جلسه جهت همکاری بیشتر بین این میزها و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام نکات و پیشنهاداتی از طرف حجت الاسلام و المسلمین دیبا مطرح شد.سپس عنوان شد که میز اخلاق در راه رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده خود نیاز به همکاری با این پژوهشکده در مباحث ذیل می باشد:
تمرکز بر بحث صداقت
تاریخ ایران و اسلام با تاکید بر حوزه های تمدنی آن
سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
این حوزه ها با رویکرد موضوعات اخلاقی و با تکیه بر گزارش های تاریخی در صدر اسلام و تاریخ ایران اسلامی با تاکید به بعد از دوران صفویه می بایست مورد توجه واقع شود.
در میز خانواده پیشنهاداتی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین سالاری فر ریاست این میز مطرح شد به این عناوین بود :
سیره ائمه علیهم السلام در برخورد با تعارضات با نگاهی کاربردی به این موضوع
سیره ائمه علیهم السلام و مسئله ازدواج و طلاق (سن ازدواج، شیوه های همسرگزینی، تعدد زوجات و مسئله ازدواج موقت)
بررسی سیر تاریخی مسئله طلاق در ایران
حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی نیز ضمن اشاره به اینکه کار قابل ملاحظه ای در مورد نحوه مصرف کالاهای فرهنگی در سیره ائمه علیهم السلام و تاریخ ایران اسلامی انجام نشده است، به موضوعات تاریخی مرتبط با میز سبک زندگی اشاراتی داشتند که از جمله آنها این موارد بود :
لزوم آگاهی بخشی در مورد سبد مصرف فرهنگی و ایجاد تعادل در استفاده از آنها توسط افراد جامعه و ارتقا مهارت استفاده و گزینش گری در این مورد
ارائه الگوهایی برای نوع پوشش، مسکن، تحصیل، کسب و کار و ...

 منبع: اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
منبع:
كلمات كليدي : جلسه با قطب , قطب اخلاق، خانواده . سبک زندگی , پژوهشکده تاریخ و سیره

تاریخ خبر: 1395/11/12 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 814 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
جلسه مشترک اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار گردید
سومین جلسه فصلی اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام در سال 1398 برگزار شد
نشست «عدالت در تاریخ» با حضور جمعی از عدالت پژوهان در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد
کرسی ترویجی «اهل بیت علیهم السلام در آثار مفسران اندلس» با ارائه حجت الاسلام دکتر مطهری برگزار می گردد
کتاب دو جلدی «تاریخ اجتماعی فکری  شیعه اثناعشری در هند» - سال 1396
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 815

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما