سخنرانی آیت الله اعرافی

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع)سخنرانی کردند

آیت الله اعرافی با اشاره به سیره ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: همه ائمه معصومین(ع) راهبردهای مشترکی داشتند و صیانت از هویت شیعی و مبارزه با انحرافات فکری جزو راهبردهای همیشگی اهل بیت(ع) بود. وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) با انحراف های فکری مبارزه می کردند، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) مردم را برای مواجه یک عصر جدید و دوران غیبت آماده کردند.

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) که در سالن همایش‌ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به سیره ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: همه ائمه معصومین(ع) راهبردهای مشترکی داشتند و صیانت از هویت شیعی و مبارزه با انحرافات فکری جزو راهبردهای همیشگی اهل بیت(ع) بود.
وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) با انحراف های فکری مبارزه می کردند، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) مردم را برای مواجه یک عصر جدید و دوران غیبت آماده کردند.
مدیر حوزه های علمیه افزود: ائمه معصومین(ع) علاوه بر صیانت از هویت شیعی، از گفتمان کلان اسلامی نیز در حد امکان صیانت می کردند، در بحث وحدت به جمع بین صیانت از هویت شیعی و نیز صیانت از گفتمان کلان اسلامی اعتقاد داریم، دست برداشتن از اصالت های شیعی غلط است.
آیت الله اعرافی با اشاره به نظام جامع رشته ای حوزه اظهار کرد: در این نظام جامع، زندگی ائمه معصومین(ع) را مورد توجه قرار دادیم تا گرایش های جدید در این زمینه ارائه شود و پایان نامه ها را به این سمت هدایت کنیم.
وی ادامه داد: مراکز پژوهشی و انجمن ها می توانند در زمینه نظام جامع رشته ای با حوزه همکاری کنند، از حدود یک سال و نیم پیش طراحی این نظام در حوزه آغاز شده و نسخه اولیه این نظام در حال آماده شدن است.
آیت الله اعرافی با اشاره به حرکت واقفیه اظهار کرد: امام رضا(ع) و امامان معصوم پس از او با این حرکت مواجه بودند، ائمه معصومین(ع) تلاش می کردند که پیروانشان را حفظ کنند و جلوی ریزش آنها را بگیرند، در زمان امام رضا(ع) افق های جدیدی برای شیعه باز شد، اما خلافت عباسی این افق ها را به سرعت بست.
وی ادامه داد: پیشرفت سیره شناسی بدون منطق استوار اجتهادی ممکن نیست، شناخت سیره ائمه معصومین(ع) نیاز به روش شناسی دارد، در صورتی که تحقیقات عمیقی در زمینه روش شناسی صورت بگیرد، سیره شناسی اهل بیت(ع) رشد می کند.
مدیر حوزه های علمیه افزود: زمانی که سخن از سیره ائمه معصومین(ع) مطرح می شود، بخشی مربوط به رفتارهای اهل بیت(ع) در دوران مختلف زندگی است، اما بخش دیگری از سیره ائمه معصومین(ع) حاکم بر سخنان آنها است.
آیت الله اعرافی، بررسی رفتارهای ائمه معصومین(ع) را نیازمند قوانین دانست و تصریح کرد: در این زمینه جای کار زیادی وجود دارد، روش شناسی سیره ائمه معصومین(ع) برای الگوگیری یک ضرورت است و قوانین موجود در علم اصول برای این مساله کفایت نمی کند.
وی ادامه داد: علم اصول می گوید یک متکلم حکیم زمانی که سخن می گوید، سخنان او شامل یک سری از قوانین است، در اصول فقه قوانین مربوط به سخنان و گفتار داریم که عمومی است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: زمانی که رفتارها را با سخنان بررسی کنیم، رفتارها شفافیت پیدا می کنند، زمانی که فریضه ای مثل نماز به صورت عملی آموزش داده می شود، این فریضه روشن و شفاف خواهد بود.
آیت الله اعرافی پرداختن به روش شناسی تاریخی را ضروری دانست و تصریح کرد: تاریخ پژوهان حوزه باید پایه گذار یک شیوه روش شناسی در زمینه رفتارها باشند، البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته است، اما باید کار بیشتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) همه یک نور واحد بودند و در تحلیل تاریخ اهل بیت(ع) شاهد هستیم که چند نکته به عنوان راهبردهای کلان مورد توجه ائمه معصومین(ع) بود، یکی از نکات توجه به ضرورت شکل دادن یک هویت مذهبی و و صیانت از این هویت است.
مدیر حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) در طول حیات خود سعی کردند که هویت شیعی را با مفهوم صحیح تبیین و از آن صیانت کنند و هر کدام از اهل بیت(ع) در این زمینه اقداماتی انجام دادند، در طول تاریخ ائمه معصومین(ع) شاهد ریزش ها و انشعاب هایی بودم و پس از هر امام معصومی یک انشعابی رخ داد.
گفتنی است همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی علیه السلام به همت انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، جامعة الزهراء(س)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حج و زیارت، دانشگاه اصفهان، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است.
 
 
منبع:

تاریخ خبر: 1396/9/12 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 122 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 123

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما