آثار با موضوع واقعه عاشورا

معرفی آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با موضوع محرم و حادثه عاشورا

کتاب های «معرفی و نقد منابع عاشورا» تألیف سیدعبدالله حسینی، «تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف» نوشته مصطفی صادقی کاشانی و «نگاهی نو به جریان عاشورا» که توسط گروهی از پژوهشگران زیر نظر سیدعلیرضا واسعی تألیف شده است، از جمله آثار پژوهشکده تاریخ و سیره هستند که در آنها به موضوع شهادت امام حسین علیه السلام و حادثه کربلا پرداخته شده است

معرفی و نقد منابع عاشورا:
کتاب «معرفی و نقد منابع عاشورا»، نوشته حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالله حسینی بوده و در سال 1386 به چاپ رسیده است. این کتاب چنانکه از نامش پیداست به بررسی منابع حادثه عاشورا می‌پردازد.این اثر برگزیدة کنگره دین پژوهان است
.این کتاب در هشت فصل تنظیم شده است.
 
در فصل اول کتاب با عنوان «نگاهی به منابع عاشورا»، به مباحثی نظیر سیر مقتل نگاری و شیوه های مختلف تاریخ نگاری ها پرداخته می شود.
 
«گزارش‌های تاریخی»، عنوان فصل دوم این کتاب بوده و در این فصل به گزارش ابومخنف از واقعه کربلا پرداخته شده و کتاب‌هایی که روایت او را آورده‌اند معرفی و بررسی می‌شود. دو روایت دیگر غیر از ابومخنف نیز به همین شکل تحلیل شده است.
 
فصل سوم به گزار‌ش‌های رجالی اختصاص دارد که در آن به روایات محمد بن سعد پرداخته می‌شود.  در فصل چهارم هم که به بررسی گزارش های جعلی اختصاص دارد، روایات غیر واقعی از واقعه عاشورا بازگو شده و مقایساتی در این باب صورت می پذیرد.
در فصل پنجم این کتاب گزارش های داستانی از حادثه عاشورا مورد بازبینی قرار می گیرد. در این فصل گزارش های افرادی مانند ابن اعثم کوفی، خوارزمی، ابومخنف و سید بن طاووس به بحث گذاشته می شود.

گزارش‌های تخیّلی در فصل ششم کتاب مورد ارزیابی قرار می گیرند. گزارش های جامع نیز در فصل هفتم مورد بررسی قرار می گیرند. در این قسمت به کتاب هایی مانند بحارالانوار، العوالم للحسنین، ناسخ التواریخ و نفس المهموم اشاره شده است. علل و انگیزه های تحریف عاشورا هم از جمله مباحث مهم و کاربردی است که در فصل آخر این کتاب به آن پرداخته شده است. در این فصل انگیزه های سیاسی، اعتقادی، فکری، اجتماعی و فرهنگی به عنوان منشأ برای این تحریفات مورد بررسی قرار گرفته است.
در این کتاب در مجموع مؤلف با نگاهی نو و انتقادی به روایات واقعه عاشورا، به ریشه‌های نقل هر خبر در منابع پرداخته و با یکدیگر مقایسه کرده است. کتاب «معرفی و نقد منابع عاشورا» 363 صفحه دارد.


 

تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف:

کتاب الملهوف مشهور به لهوف، نوشته سید بن طاووس از مقتل هایی است که جای خود را در میان منابع اصلی حادثه عاشورا باز کرده است. منبع شناسی این اثر نشان می دهد مؤلف آن از آثار مختلفی بهره برده و تلفیقی از آنها را با افزودن مطالبی از خود نگاشته است. حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی در این اثر علاوه بر بررسی منابع، با اتکاء به نسخه های متعدد خطی، به تصحیح آن هم پرداخته است. این کتاب 323 صفحه ای دارای دو بخش با عناوین «کلیات و نسخه شناسی» و «متن لهوف و منبع شناسی» می باشد. در خلال این دو بخش، موضوعاتی نظیر عنوان لهوف و انتساب آن به سید بن طاووس، اختلاف نسخ، منبع اصلی لهوف و برخی از مطالب موجود در کتاب لهوف با رویکردی تطبیقی و تحلیلی به لحاظ منبعی، مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این کتاب در چند نوبت جزو آثار برگزیده انتخاب شده است.

نگاهی نو به جریان عاشورا:

بزرگترین رویداد تاریخی در زندگانی سیدالشهداء که بیشترین اطلاعات قابل دسترس نیز دربارۀ آن موجود است، واقعه عاشورای سال 61 هجری است. این رویداد به سبب گستردگی دامنه تحولات و تأثیرگذاری اش، جای بسیار برای بحث و سخن دارد و از هر زاویه ای که بدان نگریسته شود، افقی جدید پیش روی دیدگان گشوده می شود.

کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا، مجموعه مقالاتی از مباحث تاریخی است دربارۀ سه موضوع اساسی: شخصیت امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا، یاران سیدالشهداء و بناهای منتسب به آن حضرت بحث می نماید.


منبع:

تاریخ خبر: 1397/6/21 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 176 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 177

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما