برگزاری کرسی ترویجی

کرسی ترویجی مناظره علمی «جایگاه منابع مفقود در تحلیل مسائل تاریخی» برگزار شد

کرسی ترویجی مناظره علمی با عنوان «جایگاه منابع مفقود در تحلیل مسائل تاریخی» از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) با مساعدت اداره همکاری‌های علمی پژوهشی در روز دوشنبه 27/10/95 در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام آقای دشتی که ارائه کننده نظریه بودند با طرح بحث و ذکر نمونه‌هایی از مشهورات مردمی مانند امامزادگان یا نقل‌هایی که هر چند در جایی ثبت نشده ولی مورد توجه عدهآی قرار دارد، گفتند در صورتی که قدحی بر این مشهورات نباشد باید بدان توجه کرد. وی تأکید کرد این مشهورات می‌تواند حتی در تعارض با مکتوبات و مطالب مستند ترجیح داده شود زیرا 1ـ بسیاری از حوادث بخصوص در تاریخ تشیع ثبت نشده است؛ 2ـ آثار زیادی از بین رفته و به دست ما نرسیده است؛ 3ـ در عدم ثبت برخی از رویدادهای تاریخی تعمد در کار بوده است؛ 4ـ بخشی از حوادث خارق العاده ائمه کتمان شده است.

آقای صفری به عنوان ناقد این نظریه مطالب خود را با سه مبحث پی گرفتند. بحث اول اینکه قبول داریم بسیاری از آثار شیعه که در فهرست‌ها وجود دارد از بین رفته است. آنگاه نمونه‌هایی از این آثار را ذکر کرد و گفت منحنی نقصان این منابع و از بین رفتن آنها در قرون میانه بهاوج خود می‌رسد. بحث دوم درباره علل و عوامل این نابودی است. گفته می‌شود یک علت سائل طبیعی و سیاسی است مانند سیل و آتش‌سوزی‌های عمدی یا دولتهای معاند. اما باید توجه داشت که بخشی از فقدان این منابع قبل از حوادث مشهور بوده است. علت دیگر معنوی است یعنی بی توجهی شیعیان به آثار تاریخی خود. زیرا به کلام و فقه توجه کردند و مباحث تاریخی را رها کردند. از این رو به منابع پیشین بی‌توجهی شد تا جایی که آثار ابومخنف و امثال او را مورخان اهل سنت برای ما حفظ کردند. دلیل دیگر هم می‌تواند تدوین جوامع روایی باشد. بحث سوم چگونگی برخورد با این مشهورات است. دکتر صفری با اوجه رویکرد تسامحی برخی عالمان شیعه و عدم توجه به پیشینه این آثار گفت: یکی از پیامدهای مهم پذیرش این مشهورات، تاریخ‌سازی است و اینکه تاریخ غیرواقعی به وجود می‌آید.

در مرحله بعدی آقای دکتر دشتی با تأکید بر اینکه عنوان بحث را باید ارزیابی مشهورات شفاهی و سینه به سینۀ شیعه = جایگاه مشهورات مردمی شیعه در ترسیم تاریخ اسلام، تاریخ شیعه و تاریخ أئمه گذاشت، با ذکر برخی دیگر از مشهورات تاریخی گفتند: باید با این مشهورات برخوردی محتاطانه داشت و بر اساس معیارهایی چند (همچون روایی عقلی و منطقی و روایی تاریخی)، این مشهورات را به همان شهرتی که دارد ابقا کرد و نمی توان با این استدلال که این گزارش ها در اسناد متقدم وجود ندارد، با آنها برخورد حذفی نمود.

اما آقای دکتر صفری بر این نکته تأکید کرد که نابود شدن میراث علمی نمی تواند مجوزی برای قبول هر گزارشی در قرون بعدی باشد و نباید بر نقادی های روشمند در قرون حاضر تأثیر گذارد و نباید با ملاک هایی همچون شهرت در بین مردم و یا علما بدون نگاه به سند و متن به قبول گزارش‌ها اقدام کرد.

در این سوالاتی نیز از سوی حاضران مطرح شد که اساتید به پاسخ آن پرداختند.

دبیر نشست در پایان گفت: این نشست به عنوان طرح بحث و پیش در آمدی برای این دو نظریه بود. استادان هر کدام نظر خود را مطرح کردند و شاید بیش از این جای گفتگو نباشد اما با تدوین مقاله یا تحقیقاتی می‌توان به این بحث علمی ادامه دارد.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : کرسی ترویجی , جایگاه منابع مفقود , محمد دشتی , صفری فروشانی

تاریخ خبر: 1398/4/1 شنبه
تعداد بازدید کل: 1127 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کرسی ترویجی «افسانه ابن سبا دستاورد تلاش ضد علوی زبیریان» برگزار شد
کرسی ترویجی «بررسی موقعیت تمدنی ایران در دوران معاصر با تکیه بر بیانیه گام دوم» برگزار شد
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی»
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار می گردد
کرسی ترویجی «اهل بیت علیهم السلام در آثار مفسران اندلس» با ارائه حجت الاسلام دکتر مطهری برگزار می گردد
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1128

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما