برگزاری پیش اجلاسیه

پیش اجلاسیه اول کرسی تخصصی «اهل بیت علیهم السلام و فتوحات» برگزار شد

در این جلسه که روز پنجشنبه بیست و هشتم شهریور ماه در سالن کنفرانس علامه طباطبایی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری به عنوان ارائه دهنده بحث و آیت الله یوسفی غروی نیز در جایگاه ناقد به بحث و بررسی پرداختند

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری گفتند: سخن درباره فتوحات صدر اسلام از سال ها قبل از انقلاب اسلامی ایران مطرح و پاسخ هایی به آن داده اند. وی افزود محور اصلی بحث فتوحات و نقد دیدگاه ها دوران خلفا و به ویژه خلیفه دوم است. در خصوص نظر اهل بیت علیهم السلام درباره فتوحات هم سه دیدگاه وجود دارد. اولین دیدگاه، این است که اهل بیت علیهم السلام موافق فتوحات بودند واعتقاد داشتند فتوحات در جهت تقویت اسلام و حفظ وحدت مسلمین بوده و دلیل آن را حضور امام حسن و امام حسین علیهم السلام در این فتوحات دانسته اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دیدگاه جعفر مرتضی عاملی اظهار کرد: مخالفین مطلق، هر گونه تاییدی را از سوی اهل بیت علیهم السلام رد می کنند و دلایلی بر آن اقامه کرده اند. مهمترین دلیل آن را عدم اذن امام معصوم دانسته اند. آنان شرکت امام حسنین علیهم السلام را در فتوحات رد و شواهد و دلایل دیگری بر عدم امکان تایید ارائه می کنند.

دیدگاه سوم موافقین مشروط هستند که در برابر دیدگاه موافق و مخالف نظر خود را مطرح کردند. این دیدگاه از موافقت ضمنی اهل بیت علیهم السلام سخن می گوید.

در ادامه این نشست، آیت الله یوسفی غروی آرا خود را در این خصوص مطرح کرده و از دیدگاه موافقین مشروط در این زمینه دفاع کردند و گفتند موافقین مشروط بر این باور هستند که اهل بیت علیهم السلام برای دفاع از اسلام، موافقت ضمنی با فتوحات داشتند و لذا مشورت های ایشان در این راستا بوده است.

منبع:خبرگزاری ایکنا

تاریخ خبر: 1398/6/28 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 107 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 108

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما