برگزاری نشست علمی

نشست علمی «دانشنامه نگاری؛ بایسته ها و آسیب ها» برگزار شد

این نشست علمی، روز یکشنبه بیست و چهارم آذرماه در محل پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با حضور دکتر نعمت الله صفری برگزار شد

در ابتدای این نشست علمی، دکتر صفری فروشانی تعریفی از دایره المعارف و دانشنامه ارائه دادند و گفتند که دانشنامه، مجموعه ای از داده ها پیرامون یک موضوع خاص است که بصورت مستند، چکیده وار و روشمند ارائه می شود. این اثر برای پژوهشگران مرجعیت دارد. سپس ایشان کارکردهای دانشنامه را در موارد ذیل برشمردند:

عامل ترویج علم، نشر افق های جدید، تأثیر در عقاید جدید و فرهنگ سازی، سازماندهی دانش، ارائه پیشنهادات برای مقالات و تألیفات علمی، اشتراک گذاری جدیدترین یافته ها، تولید علم، هویت بخشی به دانش و نتایج آن و ایجاد مرجعیت.

مدیر دانشنامه اهل بیت علیهم السلام در ارتباط با ماهیت دانشنامه ها گفتند در حال حاضر در این زمینه  اختلاف نظر وجود دارد. جامعه دانشگاهی اعتقاد دارد دانشنامه نویسی در واقع کپسولی کردن داده ها است. به این نحو که ابتدا درباره موضوعی باید دانش کافی داشته باشیم و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته باشد و سپس آن را بصورت بسته ای آماده کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. در این تعریف از دانشنامه، باید یک متخصص دانشنامه نویسی داشته باشیم. البته این نظریه کم کم در حال منسوخ شدن است. نظریه جدید به تولید دانش و پویایی این امر اشاره دارد. چرا که اساساً علم جمع آوری شده همراه با محدودیت است. دانشنامه های جدید غربی دارای چهار سطح چکیده سازی، نقد، تحلیل و تولید علم هستند.

متأسفانه به رغم گذشت بیش از هزار سال از دوران حضور ائمه علیهم السلام و به طور مشخص، چهل سال از انقلاب اسلامی ایران شاهد هستیم که پژوهش های لازم در مورد اهل بیت علیهم السلام صورت نپذیرفته است و ما در این بخش با کمبود اطلاعات و تحلیل ها مواجه هستیم. در مجموع می توان گفت تعداد و محتوای دانشنامه در شرایط حاضر نسبت به آنچه که مورد نیاز جامعه علمی کشور است اندک می باشد.

دکتر صفری در مورد بایسته های دانشنامه نویسی هم این نکته را خاطر نشان شدند که یکی از مهمترین بایسته ها، فراهم سازی زیرساخت های نرم افزاری است. متأسفانه ما در شهر قم نیز با کمبود نیروی انسانی باتجربه در امر دانشنامه نویسی مواجه هستیم. اگر حوزه علمیه می خواهد در این عرصه علمی با دنیا در رقابت باشد، لازم است دانشنامه نویس تربیت کند. اکنون ما نیاز داریم یک مرکز تخصصی دانشنامه نویسی یا یک رشته تخصصی در حوزه علمیه برای دانشنامه نویسی داشته باشیم. ضمن اینکه یک اتاق فکر تخصصی هم برای دانشنامه لازم است.

نکته قابل توجه دیگر در این زمینه، دقت ویژه در امر ارزیابی های مربوط به مداخل دانشنامه است چرا که دانشنامه ها با فاصله زمانی بسیار طولانی مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرند و می طلبد که ارزیاب در زمان مطالعه و اظهارنظر، دقت کافی داشته باشد.

دکتر صفری در انتهای صحبت هایشان به آسیب شناسی مختصر از دانشنامه نویسی پرداخته و گفتند که دانشنامه نویسی کار پرهزینه و در عین حال زمان بری است. تکرار نیز جزو معضلات این کار می باشد که لازم است برای جلوگیری از دوباره کاری ها، به این نکته توجه شود.

ارتباطات ملی و بین المللی با مراکز پژوهشی دیگر که به این کار اشتغال دارند نیز از مواردی است که موجب اعتلای دانشنامه ها می شوند. در حال حاضر ما باید به دنبال ارتباط گسترده تر با مراکز فعال دانشنامه نویسی در تهران باشیم.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : نشست علمی , دانشنامه نویسی , نعمت الله صفری

تاریخ خبر: 1398/9/24 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 328 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
نشست علمی «جایگاه عدالت در مذهب اباضیه» برگزار می گردد
نشست علمی «دانشنامه نگاری؛ بایسته ها و آسیب ها» برگزار می گردد
نشست علمی با عنوان «جایگاه سیره و تاریخ در مطالعات امام موسی صدر» برگزار می گردد
نشست علمی غدیر از نگاه اهل سنت
  • 1395/3/30 يكشنبه نشست علمی نشست علمی غدیر از نگاه اهل سنت
    این نشست علمی با مشارکت مراکز علمی انجمن تاریخ پژوهان -پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام روز شنبه 18/7/94 در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار شد .
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 329

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما