برگزاری کرسی ترویجی

کرسی ترویجی «افسانه ابن سبا دستاورد تلاش ضد علوی زبیریان» برگزار شد

این کرسی ترویجی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری به عنوان ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده در جایگاه ناقد، روز یکشنبه بیست و دوم دی ماه ساعت ده صبح در سالن کنفرانس علامه طباطبائی مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

این کرسی ترویجی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری به عنوان ارائه دهنده بحث و حجت الاسلام و المسلمین دکتر یدالله حاجی زاده در جایگاه ناقد، روز یکشنبه بیست و دوم دی ماه ساعت ده صبح در سالن کنفرانس علامه طباطبائی مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدا دکتر حسین قاضی خانی، دبیر علمی، در مورد موضوع بحث توضیحاتی مختصر ارائه دادند و به معرفی سخنرانان این جلسه پرداختند و در ادامه از حجت الاسلام و المسلمین ذاکری خواستند تا بحث خودشان را در ارتباط با موضوع افسانه ابن سبا آغاز کنند.

ارائه دهنده بحث، سخنان خودشان را با معرفی تقسیم بندی از آرا موجود درباره ابن سبا آغاز کردند و گفتند که دیدگاه هایی مانند نظرات علامه عسکری، مؤلفان شیعه برخی کتب رجالی مانند کشّی، دیدگاه اهل سنت و همچنین برخی معاندان تشیع و نیز دیدگاه های برخی طرفداران امام علی علیه السلام و کسانی که ابن سبا را فردی غالی به شمار می آورند، در این ارتباط مطرح هستند. علامه عسکری جریان ابن سبا را برخاسته از سوی سیف بن عمر می داند. اما به نظر می رسد نام عبدالله ابن سبا قبل از سیف بن عمر در متون دیده می شود و سیف بن عمر آن اطلاعات را دریافت و تغییراتی در آنها ایجاد کرده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره در تبیین چرایی ذکر علت مطرح ساختن موضوع ابن سبا توسط زبیریان گفتند: فردی به نام شعبی که در عصر حضرت علی علیه السلام می زیسته برای توجیه مشروعیت زبیریان اخباری از ابن سبا نقل کرده است. شعبی کسی بوده است که علاوه بر زبیریان با امویان نیز همکاری می کرد و حتی معلم فرزندان عبدالملک نیز بوده است.

پس از سخنان آقای ذاکری، حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده، ناقد بحث، در مورد نظرات ارائه دهنده بحث نقدهایی وارد کردند و شواهدی ارائه دادند که عبدالله ابن سبا ساخته و پرداخته زبیریان نبوده است. ایشان نیز با این نکته موافق بودند که عبدالله ابن سبا شخصیتی خیالی نبوده و او در تاریخ وجود داشته است. ایشان گفته افرادی که معتقدند اولین اخبار مربوط به ابن سبا توسط طبری ذکر شده است را رد کرده و به این نکته اشاره کردند که در کتاب «مثالب العرب» مطلبی در مورد ابن سبا نوشته شده است. همچنین جاحظ (متوفی 255 ق) درباره او اشاراتی داشته است. ضمن آنکه ابن قتیبه (متوفی 276 ق) به غلو عبدالله ابن سبا درباره حضرت علی علیه السلام اشاره کرده است. بلاذری هم در انساب الاشراف بدون اشاره به نام عبدالله ابن سبا مطلبی در مورد او آورده است. در کتاب «الغارات» هم نام عبدالله ابن سبا آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی زاده اسناد و اخبار فراوانی در نقد مدعای همکاری شعبی با زبیریان و برجسته نمودن نقش ابن سبا برای مواجهه با اهل بیت علیهم السلام و مذهب تشیع ذکر کردند از جمله اینکه، شعبی از امویان هم طرفداری کرده و حتی فضائلی از حضرت علی علیه السلام نیز ذکر می کند که با نظریه «افسانه ابن سبا دستاورد تلاش ضد علوی زبیریان» در تعارض است.  

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : کرسی ترویجی , حجت الاسلام ذاکری , حجت الاسلام حاجی زاده

تاریخ خبر: 1398/10/23 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 392 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کرسی ترویجی «بررسی موقعیت تمدنی ایران در دوران معاصر با تکیه بر بیانیه گام دوم» برگزار شد
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی»
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار می گردد
کرسی ترویجی مناظره علمی «جایگاه منابع مفقود در تحلیل مسائل تاریخی» برگزار شد
کرسی ترویجی «اهل بیت علیهم السلام در آثار مفسران اندلس» با ارائه حجت الاسلام دکتر مطهری برگزار می گردد
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 393

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما