کرسی ترویجی «نقش مهاجران علوی از حرمین شربفین در تحولات مغرب اسلامی»


کرسی ترویجی «نقش مهاجران علوی از حرمین شربفین در تحولات مغرب اسلامی» برگزار شد
دانشگاه اصفهان با همکاری پژوهشکده حج و زیارت و پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) کرسی علمی ترویجی «نقش مهاجران علوی از حرمین شربفین در تحولات مغرب اسلامی» را ذیل همایش «مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین» در روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت 17 الی ۱9 در دانشگاه اصفهان به صورت مجازی برگزار کرد.
 در این نشست، دکتر محمد علی چلونگر استاد دانشگاه اصفهان به عنوان ارائه‌دهنده بحث، دکتر علی رضا ابطحی به عنوان ناقد و دکتر محمد باقر خزائیلی به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند.
دکتر محمد علی چلونگر استاد دانشگاه اصفهان در باره نقش مهاجران علوی از حرمین شربفین در تحولات مغرب اسلامی گفت: افرادی از مهاجران علوی  و اهل بیت و پیروان آنان از حجاز  بعد از فتح مغرب وارد آنجا شدند و به علت انتساب به رسول الله (ص) مورد توجه اهالی مغرب قرار گرفتند.
دراین مقال نقش این مهاجران  که عبارت بودند از سادات حسنی و حسینی در قرون دوم و سوم  و شرفای سعدی و اشراف علوی فلالی از قرن ششم به بعد، در ابعاد سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی مغرب مورد بررسی قرار می‌گیرد.
استاد دانشگاه اصفهان بحث خود را به چهار بخش بعد سیاسی، بعد دینی، بعد فرهنگی و بعد اجتماعی تقسیم کرد و در مورد هر بخش توضیحاتی را ارائه دادند.
وی در بعد سیاسی گفت: با حضور علویان و پیروان اهل بیت در مغرب بستر شکل‌گیری دولت‌های علوی و شیعی فراهم آمد. ثمره حضور علویان در مغرب شکل‌گیری  دولت علوی ادریسیان در قرن دوم در مغرب الاقصی و دولت شیعی فاطمیان در پایان قرن سوم در مغرب الادنی  و دولت شرفای سعدی در قرن دهم و دولت اشراف علوی در قرن یازدهم است. حضور علویان و پیروان اهل بیت همچنین از اسباب تضعیف موقعیت دولت‌های خارجی مسلک در مغرب است. ادریسیان از همان آغاز استقرار در مغرب الاقصی، قصد داشتند آثار خوارج را محو سازند. بعد از ادریسیان، فاطمیان موقعیت خوارج را  تضعیف ساختند و دولت بنی رستم را ساقط و دولت بنی مدرار را تابع خویش قرار دادند و با این اقدام  زمینه حذف دولت‌های خارجی مغرب را عملی ساختند.
دکتر چلونگر در بعد دینی اشاره کرد: تاثیر حضور اهل بیت و پیروان آنان در مغرب، گسترش تشیع در دو بعد محبتی و اعتقادی است. تشیع محبتی را در طول تاریخ تا زمان معاصر می‌توان دید. تشیع اعتقادی هم در بعضی ازمنه در قالب گروه‌ها و دستجات و فرقه‌های مختلف تشیع تحقق یافته است. وجود تشیع در بُعد اعتقادی آن طبق بسیاری از گزارش‌ها وجود داشته است. تشیع در نقاطی از مغرب و افریقیه پیروانی را به خود اختصاص داده بود. نواحی قسطیلیه و بلاد الجرید از اولین مناطق بودند که تشیع در مغرب در آن‌ها نفوذ پیدا کرده است.
ایشان در بعد فرهنگی نیز بیان داشت: حضور علویان و پیروان اهل بیت از اسباب گسترش محبت به نوادگان شجره نبوت در بین قبائل مختلف بربر اعم از بتروبرانس بود. پیدایش نمادهایی که نشان از تاثیر گذاری عمیق اهل بیت در بین قبائل مختلف مغرب است، از دیگر آثار فرهنگی  حضور اهل بیت است. این نمادها در اعتقادات عامیانه مغرب بصورت گسترده وجود دارد. از دیگر نتایج، گسترش تصوف است. در طول تاریخ اسلامی مغرب، فرقه‌های تصوف حضور فعالی داشتند.آنان ارتباط نزدیکی با اهل بیت و تعالیم آنان داشتند. 
دکتر محمد علی چلونگر استاد دانشگاه اصفهان در بعد اجتماعی گفت: بیداری قبائل بربر نسبت به ماهیت و عملکرد خلفای اموی و عباسی از دیگر ثمرات حضور اهل بیت در مغرب بود. با افزایش یافتن شمار علویان مهاجر، هوشیاری، همبستگی و محبت بربرها نسبت به خاندان وحی و نبوت افزایش می‌یافت، زیرا این افراد ماهیت حکومت‌های فاسد و ظالم و اجحافی که خلفا، نسبت به جوامع اسلامی روا می‌داشتند، را بیان می‌کردند. ادامه یافتن و ازدیاد نسل سادات و باقی ماندن فرزندان خاندان نبوت از دیگر ثمرات حضور علویان در مغرب است حضور نوادگانی از خاندان نبوت در مغرب موجب گردید این نسل در مغرب جاودانه شود. 
منبع:

تاریخ خبر: 1399/12/11 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 101 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 102

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما