کرسی ترویجی «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب»


کرسی ترویجی «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» برگزار شد
پژوهشکده حج و زیارت با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و  دانشگاه علامه طباطبایی تهران کرسی علمی ترویجی «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» را ذیل همایش «مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین» در روز سه شنبه 12 اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰ صبح، به صورت مجازی برگزار کرد.
در این نشست دکتر سعید طاووسی مسرور، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران به عنوان ارائه کننده، دکتر علی اکبر ضیائی رئیس پژوهشکده حج و زیارت به عنوان ناقد و حجت الاسلام و المسلمین رضایی معاون پژوهش پژوهشکده حج و زیارت به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند. 
دکتر سعید طاووسی مسرور، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران در خصوص جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغربگفت:  اِباضیّه، یا اَباضیّه، مذهبی است منسوب به عبداللـه بن اباض تمیمی است که امروزه مرکز آنان کشور عمان است. برخی پیروان این مذهب در مناطقی از لیبی، تونس و الجزایر ساکنند و اقلیتی هم در زنگبار .گرچه اباضیان را از خوارج دانسته‌اند، اما آنان اختلافات مهمی با خوارج دارند مثلا در مسائلی چون امامت، تقیه و حفظ احترام امام علی (ع) و اغلب متأخران اباضیه از اینکه خود را از خوارج بدانند، ابا دارند. اباضیه خود را اهل الحق، اهل الدعوه، اصحاب الدعوه، اهل الوفاق، و مذهب یا فرقه خود را الدعوه، مذهب الحق، فرقة المحقه و فرقة الناجیه می‌خوانند. 
وی در باره حج در مذهب اباضیه اشاره کرد: در مذهب اباضیه، حج یکی از واجبات عینی شرع و از ارکان اسلام است. در این مذهب، ارکان و مناسک حج با مذاهب چهارگانه اهل تسنن چندان تفاوتی ندارد. برای شناخت جایگاه حج در مذهب اباضیه کافی است به مسند ربیع بن حبیب مراجعه کنیم. ربیع بن حبیب مهم¬ترین محدث اباضیه و صاحب جامع صحیح یا همان مسند مشهوری است که مهم¬¬ترین کتاب حدیث نزد اباضیان است. ابتدای جزء دوم این مسند، کتاب الحج در 12 باب است که مجموعا دارای 53 روایت است که اندکی بیش از هفت درصد کل روایات این مسند یعنی 754 روایت است. 
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: فارغ از جایگاه نظری حج در بین اباضیه مغرب، غرض از این بحث، نشان ¬دادن میزان اهمیت حج در بین اباضیه مغرب اسلامی در مقام عمل است. برای این منظور، نحوه مواجهه امام عبدالوهاب رستمی با تکلیف حج در شرایط خوف بررسی خواهد شد. امام عبد الوهاب بن عبد الرحمن رستمی (درگذشته 211) پیشوای سیاسی – مذهبی اباضیه مغرب در دو مقطع هشتمین و آخرین دهه از قرن سوم هجری درصدد انجام فریضه حج بوده است. اگرچه این نظر هم مطرح شده که احتمالا او از تاکید دوباره بر حج، غرض سیاسی داشته اما در هر حال استفتای وی از ربیع بن حبیب، امام اباضیه در عمان و مراجعه او به مشایخ اباضی مغرب، نشان می¬دهد که حج مسئله بسیار مهمی در بین اباضیه مغرب بوده که ترک آن صرفا در حالت اضطرار قابل توجیه بوده است.       
منبع:

تاریخ خبر: 1399/12/12 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 118 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 119

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما