رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی:  لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی است


رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی:  لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی است
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» که از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌های عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در قم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک‌زایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان یکی از شخصیت‌های علمی داخلی، سخنرانی کرد.
 حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی نیز با اشاره به آيه شريفه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ اوست كسى كه پيامبر خود را به [قصد] هدايت با آيين درست روانه ساخت تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواه‏ بودن خدا كفايت مى‌كند»، گفت: يکی از راهکارهای دينی برای تحقق اين وعده الهی را حج دانست و افزود: لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی نسبت به آن است و اگر رويکرد راهبردی را در نظر بگيريم بايد به ابعاد مختلف آن بپردازيم.
دکتر لک زايی ضمن اشاره به توصيه مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب مبنی بر تحقق تمدن نوين اسلامی، بيان کرد: يکی از بهترين راه‌های رسيدن به تمدن نوين اسلامی، حج است. اگر رويکرد حج راهبردی شود، بايد نسبت به زيرساخت‌ها و ساختار حج کنونی و حج مطلوب و الگوهای اجرايی متنوع در کشورهای مختلف در اين زمينه توجه کنيم.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اينکه يکی از دانش‌های کاربردی در حج دانش تاريخی است، بیان کرد: همايش‌های حج و حرمين شريفين بايد ساختار ميان رشته‌ای و چندرشته‌ای داشته باشد تا به کمک آن‎ها بتوان به يک رويکرد راهبردی در زمينه حج رسيد و ايده‌های نو و تازه در اين عرصه را در اختيار مسئولان ذيربط گذاشت.
وي با اشاره به اينکه در قرآن کريم از رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت ابراهيم(ع) با تعبير اسوه ياد شده است، گفت: حضرت ابراهيم(ع) پس از بنای کعبه از خداوند متعال می‌خواهد تا دل‌های مردمان، همه به اين مکان جذب شود و لذا تلاش ما بايد بر اين باشد که با تکيه بر حج ابراهيمی و رسيدن به اين امر، در اين زمينه قدم برداريم و در همين راستا بايد از پژوهشگران کشورهای مختلف و راهکارها و پيشنهادات آن‌ها بهره‌مند شد.
منبع:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام)

تاریخ خبر: 1399/12/14 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 94 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 95

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما