انتشار کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران»


کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» منتشر شد
کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» اثر دکتر حسین قاضی خانی به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد.
کتاب «شیوه مواجهه معصومان (علیهم السلام) با اختلافات همسران» با هدف بررسی چگونگی مواجهه شدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) با اختلافات میان همسران در دو مقطع خواستگاری و زندگی مشترک نگاشته شده است.
اختلاف میان همسران جزیی از زندگی است که در صورت چاره نشدن می‌تواند روابط میان آنان را با تنش همراه سازد. سؤال این پژوهش آن است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) به عنوان پیشوایان جامعه اسلامی با اختلافات میان همسران چگونه مواجهه‌ای داشته‌اند؟ پرسشی که پاسخ آن با رجوع به داده‌های دیرین‌نگاشته‌های تاریخی، حدیثی و تفسیری در شناخت زمینه‌های اختلاف و آگاهی از راه‌کارهای معصومان (علیهم السلام) برای مصون ماندن از اختلاف یا برون‌رفت از تنش فراهم آمده است. یافته‌ها نشان از آن دارند که این پیشوایان در گام نخست بر آن بوده‌اند تا با ارائه رهنمودهایی ناظر به دو مقطع خواستگاری و زندگی مشترک، مرد و زن را از افتادن در بستر اختلاف‌ها به دور نگاه دارند. توجه به بایستگی‌هایی جسمانی و اخلاقی، رعایت برخی هم‌شأنی‌ها و توجه به فرهنگ ازدواج نمونه‌ای از توصیه‌های قبل از ازدواج و ابراز علاقه، صبر، وفای به عهد، همدردی در ناگواری‌ها، پرهیز از غیرت‌ورزی نابجا، احترام به حق مالکیت زن و تعامل همسرانه مواردی از رهنمودهای ناظر به دوران زندگی مشترک هستند. زمانی هم که زندگی زناشویی همسران به تبع اختلاف‌ها به تنش دچار می‌شده است تلاش بر آن بوده است تا با ارائه راه‌کارهایی بسان بخشش، میانجی‌گری و الگودهی‌های عینی ضمن حل اختلاف آسیبی متوجه زندگی مشترک آن‌ها نشود. آن هنگام که تنها راه، جدایی بود ضمن آن‌که می‌بایست دلیل منطقی برای آن وجود می‌داشت، حفظ منافع فرزند و بازماندن مسیر برای بازگشت به زندگی مشترک را مدنظر داشته‌اند.
منبع:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام)

تاریخ خبر: 1400/12/11 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 184 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 185

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما