برگزاری نشست

نشست علمی «منزلت و نقش مادران اهل بیت علیهم السلام و امامان شیعه در تمدن اسلامی»

این نشست علمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری به عنوان سخنران در دانشگاه الزهراء تهران برگزار شد.

نشست علمی «منزلت و نقش مادران اهل بیت علیهم السلام و امامان شیعه در تمدن اسلامی» به عنوان پیش همایش جایگاه و منزلت مادران ائمه علیهم السلام نزد اهل‌بیت علیهم السلام روز سی ام مهرماه در محل دانشگاه الزهراء تهران برگزار شد. در این نشست علمی خانم دکتر ناهید طیبی به همراه خانم دکتر شهلا بختیاری و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری به عنوان سخنرانان نشست به ایراد نظرات درباره جایگاه مادران اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

دکتر مطهری با اشاره به مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تمدن اسلام که مهم‌ترین آنها کرامت انسانی بوده، جایگاه آن را در قرآن با توجه به آیه شریفه «و لقد کرمنا بنی‌آدم ...» (آیه 70 سوره اسراء) تبیین نموده و با اشاره به تفسیر آیه از منظر علامه طباطبایی گفتند مراد از آن جنس بشر معرفی شده است.

ایشان درادامه به موضوع تکریم مادران ائمه علیهم السلام توسط ائمه علیهم السلام اشاره کرده و عنوان کردند آنان از نژادهای مختلفی بودند و تکریم آنها نشان از توجه ائمه علیهم السلام به مقام زن و مادر می‌تواند باشد.

یکی دیگر از مؤلفه‌های تمدن اسلامی همگرایی اسلامی بوده که ائمه علیهم السلام بدان توجه داشتند. ازدواج ائمه علیهم السلام از ملتها و گروه‌ها نژادهای مختلف می‌تواند علاوه بر تکریم آنها راهبردی برای همگرایی در میان مسلمانان بلکه جهان بشریت باشد. کما اینکه جهانی اندیشی یکی دیگر از مؤلفه‌های تمدن اسلامی است که در اندیشه ائمه علیهم السلام جایگاه ویژه‌ای داشته و ازدواج‌های آنها از نژادها و ملتهای مختلف می‌تواند راهبردی در راستای جهانی اندیشی باشد.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره

تاریخ خبر: 1402/8/8 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 115 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 116

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما