روز مباهله

روز مباهله روز دفاع اهل بیت علیهم السلام از اسلام

پیامبر اسلام به تعبیر قرآن رحمت برای جهانیان است در هیچ جایی از قرآن بالصراحه افراد توسط پیامبر (ص) به تنهایی مورد لعن قرار نگرفته اند. این یکی از موارد لعن است که قرار بود افرادی لعن شوند ولی این موضوع اتفاق نیفتد که نشان می دهد پیامبر اسلام رحمت برای تمام جهانیان است. زیرا طبق نقلی اگر مباهله اتفاق می افتاد مسیحیان نابود می شدند.

روز مباهله یاد آور اتفاق مهمی است که در صدر اسلام رخ داده و زمینه را برای کرنش مسیحیت در برابر حقانیت اسلام فراهم ساخته است.  بعد از فتح مکه رسول خدا به مناطق مختلف نامه نوشتند و مردم آن مناطق را به اسلام دعوت و از پرستش بت و باور به عقاید باطل، بازداشتند. (مكاتيب الرسول صلى الله عليه و آله و سلم ؛ ج‏2 ؛ ص493) مسیحیان نجران که خود را بر حق می دانستند برای دیدار با پیامبر اسلام و آگاهی از دین وی به سرپرستی ابو حارثه بزرگ نصارا همراه سی تن از بزرگان نجران که در جمع آنان عاقب ، سید و عبدالمسیح از بزرگان نصارای نجران بودند به مدینه آمدند. آنان در دیدار با پیامبر نظر حضرت را در باره عیسی مسیح جویا شدند آیه نازل شد که «همانا مثل عيسى نزد خداوند مانند آدم است كه او را از خاك آفريد». اما آنان این منطق الهی را نپذیرفته و بر اقانیم سه گانه خود اصرار داشتند که قایل به پدر ، پسر و روح القدس بودند. وقتی که آنان بر سخن و ادعای نادرست خود پای فشردند و تسلیم منطق به حق نشدند آیه نازل شد و آنان به مباهله دعوت شدند. فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ‏(آل عمران آیه 61) ؛ پس هر كس در آن با تو ستيزه كند از آنچه تو را از دانش آمده، بگو بيائيد بخوانيم فرزنداندانمان و فرزندانتان را و زنانمان و زنانتان را، و ما خود را و شما خويش را سپس به يكديگر نفرين كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهیم.

نصارای نجران با آمادگی کامل در وعدگاه مباهله زودتر از پیامبر اسلام حاضر شدند ولی بزرگ آنان گفت باید دید این مدعی رسالت با چه افرادی برای مباهله می آید وقتی که رسول خدا مشاهده شد. دیدند در سمت راست او علی و در سمت چپش حسن و حسین و در پشت سرش فاطمه (علیهم السلام) قرار دارند. مسیحیان پرسیدند اینان چه کسانی هستند؟ گفته شد: عزیزترین خویشان او هستند در سمت راتش دامادش علی و در سمتش چپش نوادگان او و آن زن نیز دختر او فاطمه(س) است. كشيش بزرگ رو به عاقب و سيد و عبد المسيح كرده گفت: نگاه كنيد و ببينيد كه او با نزديك‏ترين و گرامى‏ترين فرزندان و خاندان خود آمده تا به وسيله آنان مباهله كند و با كمال اطمينان بر حقانیت خود آمده به خدا سوگند اگر بر برهان خود مى‏ترسيد اينان را به همراه خود نمى‏آورد، از مباهله كردن با او بپرهيزيد، و به خدا سوگند اگر به خاطر انديشه از قیصر (پادشاه روم) نبود هم اكنون من مسلمان مي شدم، ولى به هر جهت شما با او سازش و مصالحه كنيد. به همین جهت خود پیشنهاد پرداخت جزیه را مطرح کرد و تقبل کردند. (ارشاد شیخ مفید). در این واقعه تاریخی نکات مهمی وجود دارد.

1. پیامبر وقتی پیشنهاد مباهله را مطرح کرد که آنان حاضر به پذیرش حق نشدند و در برابر آیات الهی که در باره عیسی مسیح نازل شده بود مقاومت و آن را رد کردند. این پیشنهاد برای ارزیابی میزان حقانیت آنان به دینشان بود که نشان داد مسائل دنیوی از پیروی از آئین آنان نقش داشته است و حاضر به پذیرش حق نیستند.

2. در آیه شریفه از علی(ع) تعبیر به نفس پیامبر شده است که نشانة عظمت و موقعیت آن حضرت نزد خداوند است و این فضلیت با ارزشی برای حضرت علی(ع) است که کسی مانند آن را نداشته است. همان گونه که در هنگام اعلام آیات سوره برائت در حج خداوند فرمود باید خودت این آیات را ابلاغ کنی یا کسی که مانند تو و از اهل بیتت باشد و حضرت رسول(ص)، علی (ع)را اعزام کرد و آیات از ابوبکر گرفته شد.

3. پیامبر اسلام به تعبیر قرآن رحمت برای جهانیان است در هیچ جایی از قرآن بالصراحه افراد توسط پیامبر (ص) به تنهایی مورد لعن قرار نگرفته اند. این یکی از موارد لعن است که قرار بود افرادی لعن شوند ولی این موضوع اتفاق نیفتد که نشان می دهد پیامبر اسلام رحمت برای تمام جهانیان است. زیرا طبق نقلی اگر مباهله اتفاق می افتاد مسیحیان نابود می شدند.

4. برخی مفسران نزول آیه تطهیر را در چنین موقعیتی دانسته اند که اول پیامبر آن چهار تن عزیز خود را جمع کرد و اهل بیت خود دانست و آیه تطهیر در بارة آنان نازل شد و بعد این جمع به مباهله رفتند.( الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج‏1، ص: 369)

روز 24 ذیحجه روز مباهله که یاد آور بخشی از فضایل اهل بیت و دفاع از اسلام است گرامی باد.

نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره

منبع:

تاریخ خبر: 1397/6/14 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 147 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 148

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما