عاشورا

حادثه کربلا؛ نتیجه دوری جامعه اسلامی از ارزش ها

پیامبر اکرم(ص) بنیان های را پایه گذاری کرد که بر اساس مفاهیم وحیانی ارائه شده بود، گزاره های همچون، شهادت، ایثار، محبت و در نهایت عبودیت به ساحت خداوند متعال. آغاز و رشد این مفاهیم توسط آن بزرگوار بوده است اما با تشکیل حکومت در مدینه جریان های معارض با این اهداف نیز شکل گرفتند که مهمترین آن نفاق بوده است

چه اتفافی در تاریخ اسلام پس از رحلت رسول اکرم(ص) روی داد که پیامد آن حادثه یا حوادث، فاجعه ناگوار کربلا بود؟

پیامبر اکرم(ص) بنیان های را پایه گذاری کرد که بر اساس مفاهیم وحیانی ارائه شده بود، گزاره های همچون، شهادت، ایثار، محبت و در نهایت عبودیت به ساحت خداوند متعال. آغاز و رشد این مفاهیم توسط آن بزرگوار بوده است اما با تشکیل حکومت در مدینه جریان های معارض با این اهداف نیز شکل گرفتند که مهمترین آن نفاق بوده و منافقان بوده اند، پس از رحلت این جریان ها توانستندگوی حکومت را از جانشین حقیقی پیامبر بربایند بر این اساس می توان علل روی داد حادثه کربلا را در چند محور بررسی کرد.

  1. عدم اتفاق بر وصی پیامبر پس از رحلت ایشان، چراکه لازم بود آن چه رسول خدا(ص) انجاد داده بود شخصی همانند خود ایشان ادامه دهد امری که محقق نشد.
  2. وجود جریان نفاق که بیشتر در مدینه شکل یافته بود، آیات زیادی در اواخر زندگانی رسول الله به این مهم اشاره داشته است که مهمترین آن آیه 101 سوره مبارکه توبه می باشد.
  3. عدم شناخت عموم مردم از مفاهیم شکل گرفته توسط پیامبر مشکل دیگر آن دوره بود، به نظر می رسد برخی از مردم ایشان را همانند رییس قوم می دانستند نه پیامبر الهی
  4. تغییر رویکرد حکومت جدید از مواضع الهی پیامبر اکرم(ص)، این روش به تدریج آغاز شد و در زمان خلیفه سود بسیار شدت گرفت چنان که وی جان بر سر همین تغییرات نهاد.
  5. عدم شناخت مردم از شخصیت و حکومت کوتاه مدت امیر مومنان(ع).
  6. روی کار آمدن معاویه به عنوان یکی از دشمن اسلام و تغییر روش حداقلی خلفا در زمان وی
  7. ارعاب و سرکوب مخالفان توسط معاویه
  8. روی کار آمدن یزید و انفعال جامعه در برابر این کجروی ها، طوری که سیدالشهدا به عدم توجه خواص به مشکلات اجتماعی و دینی اشاره می کردند و تأکید داشتند که این انفعال می تواند در نهایت به نابودی اصل اسلام منجر شود.
  9. به رغم دعوت از آن حضرت در برابر حکومت فاسد اما آماده نبودن ایشان سبب شد تا امام(س) تنها بماند.
و سرانجام دگرگونی و وارونه شدن ارزش های الهی جامعه  


به قلم حجت الاسلام و المسلمین مجید احمدی کچایی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره
منبع:

تاریخ خبر: 1397/7/7 شنبه
تعداد بازدید کل: 373 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 374

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما