مدالت در بین شرفا
برگزاری نشست علمی نشست علمی «عدالت در حکومت اشراف مکه و مدینه» با حضور دکتر سیدمحمود سامانی برگزار شد در این نشست علمی که در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، دکتر سیدمحمود سامانی، نظرات خودشان را در اتباط با موضوع عدالت مداری در بین اشراف مکه و مدینه مطرح کردند

در ادامه سلسله نشست ها با موضوع عدالت در تاریخ، نشست با عنوان «جایگاه عدالت در امارت شرفای مکه و مدینه» برگزار گردید

در این نشست که روز سه شنبه 23 بهمن ماه در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، دکتر سید محمود سامانی در جایگاه ارائه دهنده بحث، نکاتی را مطرح ساختند.

دکتر حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره در ابتدای این جلسه و پیش از صحبت های دکتر سامانی، به این نکته اشاره کردند که در این سلسله نشست های با بررسی جنبه های مختلف موضوع عدالت در طول تاریخ، قصد داریم به این نتیجه برسیم که این موضوع در تاریخ چه جایگاهی داشته و حکومت های مدعی عدالت تا چه حدی به اجرای عدالت در عمل می پرداختند.

در ادامه جلسه، سخنران بحث، دکتر سامانی، ابتدا این نکته را خاطر نشان شدند که اطلاعات ما در مورد جایگاه عدالت در نزد اشراف مکه و مدینه اندک است. سپس در مورد تاریخچه شرفا و امارت آنها توضیحاتی دادند و در ادامه بحث وارد موضوع عدالت شرفا شده و گفتند که بعضی از شیعه ها مانند ابوالفتوح حسن بن جعفر که 23 سال در مکه و مدینه حکومت می کند و حتی قلمرواش در فلسطین امروزی نیز گسترش پیدا می کند، همه منابع شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که او دارای عدالت بوده است. محمد بن برکات را هم به دانش اندوزی و عدالت وصف کرده اند. احمد بن عجلان نیز به دانش اندوزی و عدالت وصف کرده اند. همچنین در تاریخ نوشته اند که برکات بن حسن با آرامش و عدالت در مکه حکومت می کرد.

سخنران نشست مطالب خود را اینگونه ادامه داد که از شرفای حسینی نیز عطیه بن منصور را امیری عابد و عادل توصیف کرده اند و او به فرزندانش نیز سفارش کرده بود امر قضا و حکومت، عدالت را رعایت کنند. جماز بن منصور را هم عادل گفته اند. دکتر سامانی سپس جمع بندی از بحث انجام داده و گفتند که در دوران پرتلاطم امارت شرفا، در مکه و مدینه در بین شرفا ،امرایی عادل وجود داشته اند.

در پایان این نشست سوالاتی از طرف حضار در جلسه مطرح شد که به آنها پاسخ داده شد.   

منبع: اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
کلمات کليدي
عدالت در بین شرفا, سیدمحمود سامانی
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 990

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما