دولت های شیعی در تاریخ
معرفی اثر کتاب «دولت های شیعی در تاریخ» - سال 1395 کتاب دولت های شیعی در تاریخ کاری مشترک از آقایان محمدعلی چلونگر و سیدمسعود شاهمرادی می باشد. اهم مباحث این کتاب به دولت های شیعی تشکیل شده در طول تاریخ دوره اسلامی و مسائل مختلف آنها نظیر نحوه به قدرت رسیدن، اقدامات و علل فروپاشی شان اختصاص دارد

                                                 

کتاب دولت های شیعی در تاریخ کاری مشترک از آقایان محمدعلی چلونگر و سیدمسعود شاهمرادی می باشد. اهم مباحث این کتاب به دولت های شیعی تشکیل شده در طول تاریخ دوره اسلامی و مسائل مختلف آنها نظیر نحوه به قدرت رسیدن، اقدامات و علل فروپاشی شان اختصاص دارد. تقسیم بندی این کتاب به این صورت است که علاوه بر فصل اول که به ذکر کلیاتی درباره مذهب تشیع و ویژگی های آن می پردازد، چهار فصل بعدی کتاب، به ترتیب به مباحث مربوط به «دولت های شیعی در «ایران»، «جزیره العرب، عراق و شام»، «شمال آفریقا و اندلس» و «هند» اختصاص دارد.

جامع بودن این کتاب یکی از ویژگی های اصلی آن است. به این معنی که سعی شده است کلیه حکومت های مستقل و وابسته ای که رهبران شیعی در طول تاریخ تشیع پایه گذاری کرده اند، از نظر دور نمانده و به وقایع تاریخی مربوط به آنها پرداخته شود.

در فصل دوم این کتاب که دولت های شیعی در ایران را مورد بررسی قرار می دهد، تاریخ این دولت ها را تا دوره صفویه مدنظر داشته است. سلسله های بزرگ و کوچکی مانند آل بویه، علویان طبرستان، آل مسافر، باوندیان، اسماعیلیه، سربداران، مرعشیان، آل کیا، مشعشعیان، و صفویان از جمله حکومت هایی هستند که در این کتاب تاریخ آنها ذکر گردیده است.

در فصل مربوط به جزیره العرب، عراق و شام نیز دولت های شیعی مانند قرامطه، زیدیان یمن، حمدانیان، بنی مزید و صلیحیان مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مفیدی در مورد فرمانروایان این سلسله های شیعی و نحوه اداره قلمروشان ارائه می گردد.

فصل چهارم نیز که به بررسی حکومت های شیعی در منطقه شمال آفریقا و اندلس اختصاص دارد، دولت هایی شیعی نظیر ادریسیان، فاطمیان و حمّودیان مدنظر مؤلفان کتاب قرار گرفته است.

فصل پایانی کتاب هم که به دولت های شیعی در هند اختصاص داده شده است، دولت های شیعی مانند عادل شاهیان، نظام شاهیان، قطب شاهیان را مورد بررسی قرار داده است. لازم به ذکر است که در این فصل در کنار ذکر وقایع سیاسی، به تاریخ اجتماعی این دولت ها بیشتر پرداخته شده و مسائلی نظیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب دولت های شیعی در تاریخ حدود 600 صفحه داشته و در سال 1395 به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره به چاپ رسیده است.

منبع: اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
کلمات کليدي
پزوهشکده تاریخ سیره, دولت های شیعی, چلونگر, سیدمسعود شاهمرادی
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کتاب «دولت های شیعی در تاریخ» اثر مشترک آقایان دکتر محمدعلی چلونگر و سیدمسعود شاهمرادی
کتاب «اهل بیت علیهم السلام در آثار دانشمندان اندلس» - سال 1396
کتاب «تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف سید بن طاووس با استفاده از 57 نسخه خطی» - سال 1395
کتاب «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه؛ از آغاز تا ظهور صفویه» - سال 1394
کرسی ترویجی «اندیشه های امامیه در اندلس در عصر حاکمیت امویان» برگزار گردید
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2297

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما