غربیان 2
نشست علمی نشست غدیر از نگاه خاورشناسان این نشست علمی در تاریخ 94/7/7 در سالن کنفرانس مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی و با سخنرانی آقایان سعید طاووسی و حجت الاسلام و المسلمین بابایی برگزار گردید .  آقای طاووسی درابتدای صحبت شان عنوان کردند که در بین آثار مستشرقینی که به بررسی دین اسلام پرداخته اند آثاری با اهداف سیاسی و استعماری دیده می شود . در موارد متعددی هم شاهد هستیم که در تالیفات این محققان به باورهای مذهبی به خصوص شیعیان تهاجماتی صورت می گیرد از جمله این آثار مقاله  «از امامیه تا اثنی عشریه » نوشته  اتان کلبرگ است . از سویی دیگردر مواردی نیز برخی از این خاورپژوهان مجذوب دین اسلام شده و در مواردی نیز به آن گرویده اند .
سپس آقای طاووسی با اشاره به مسئله جانشینی پیامبر (ص) از منظر چند خاورشناس از جمله ویلفرد مادلونگ در مورد آرا این محقق گفت که مادلونگ محققی است که فضای حاکم بر تالیفات خاورپژوهان در مورد شیعه را دگرگون کرده است مادلونگ می گوید که جانشینی علی علیه السلام براساس آیات قرآن و سنت رایج عرب در مسئله جانشینی قابل توجیه است
حجت الاسلام و المسلمین بابایی در ابتدای صحبت هایشان به این موضوع اشاره داشتند که برخی از شرق شناسان برداشت مناسبی از شرق ندارند و در کل انسان غربی به لحاظ تاریخی با مسئله کثرت گرایی روبرو بوده است . همچنین در ادامه متذکر شدند که مبحث فرقه فرقه شدن از سوی مسلمین برای جذابیت خاصی داشته است.
آنها به شیعه به عنوان یک فرقه معترض و در حاشیه نگاه می کنند  و غدیر برای آنها همواره بعنوان یک واقعه مطرح بوده است نه یک فرهنگ چون خاورشناسان آن عقیده و درک شیعه را از تشیع و غدیر ندارند بنابراین نمی توانند در اتاق فکر خودشان آنرا رصد کرده و بعنوان یک پروژه تحقیقاتی در نظر بگیرند و در نتیجه آنرا بعنوان یک عامل فتنه و جنگ دربین پیروان تشیع و تسنن می دانند . نظر می گیرند. متاسفانه نه از سوی شرق شناسان و نه از سوی ما محققان شیعه کاری جامع در خصوص نقش شیعیان در گسترش تمدن اسلامی صورت نگرفته است .متاسفانه خود ما هم غدیر را بعنوان یک عامل وحدت بخش در نظر نگرفته ایم و در تاریخ تشیع هم شاهد بوده ایم که هر چقدر از زمان ائمه دورتر شدیم این عامل شقاق بودن غدیر بیشتر خود را نمایان ساخته است .
حجت الاسلام و المسلمین بابایی در مورد وظایف ما در خصوص غدیر و کارکرد فعلی فرهنگ غدیر افزودند اکنون وظیفه ما این است که با بوسیله فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی انسجام ایجاد کنیم ما با مطرح کردن بحث ولایت فرهنگی و ارائه یک مجموعه فرهنگی در قالب غدیر این توانایی را داریم که به تحقق انسجام در جامعه اسلامی کمکی بکنیم . با نشان دادن شواهد تاریخی و نظریه پردازی ، می توانیم این ولایت را بعنوان پایه ای برای شکل گیری وحدت در بین امت اسلامی قرار بدهیم .     
 

 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 651

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما