معرفی کتاب

کتاب «درآمدی بر سیره معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه» نوشته حجت الاسلام علی اکبر ذاکری

این جلد مقدمه‌ای است بر استخراج سیره از این کتاب‌های چهار گانه شیعه. ابتدا به بیان مفهوم سیره و سنت در لغت و اصطلاح و دلایل پیروی از سیره معصومان پرداخته است. سپس ساختار و ویژگی‌های هر یک از این چهار کتاب‌، تبیین و نسخه‌ها، شروح و مؤلفان آنها معرفی شده‌اند. علت اعتماد به آنها و منابعشان که برگرفته از اصول چهارصدگانه شیعه است.

برای دستیابی به سیره صحیح و سبک زندگی پیامبر (ص) ، ائمه: و حضرت فاطمه (س) بهترین منبع، کتب معتبر است. تا آنچه نقل و ارائه می شود برای همه مورد پذیرش قرار گیرد. برترین و گرانسنگ‌ترین و مستندترین آثار معتبر نزد پیروان اهل بیت(ع)؛ کتاب‌های چهارگانه شیعه است. اولین و مهم ترین آن کتاب شریف الکافی است که مشتمل بر مسائل مختلف است. دو جلد آن در باره مسائل اصول دین، پنج جلد در مسائل فروع دین و یک جلد با عنوان روضه‌، شامل برخی مسائل تاریخی و خطب‌ها و نامه‌های معصومان است. این کتاب را ثقة الاسلام محمد بن یعقوب کلینی (329ق) در عصر غیبت صغری در بغداد نگاشته است. ‌دومین کتاب من لا یحضره الفقیه است، کتابی در مسائل فروع دین و مسائل فقهی که محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق(3381ق) آن را نوشته و مشتمل بر حکم و نواهی پیامبر(ص) نیز هست و تلاش کرده از اخبار صحیح آن را گردآوری و در دسترس عموم قرار دهد. سومین‌ اثر تهذیب الأحکام و چهارمین آن الاستبصار فیما اختلف فیه الاخبار است که هر دو توسط محمد بن حسن معروف به شیخ طوسی(460ق) نگاشته شده است. هر دو در مسائل فقهی است. هدف اصلی نویسنده در عین شرح کتاب استادش مقنعۀ شیخ مفید، بر طرف کردن تعارضات اخبار است. الاستبصار آن بخش از کتاب تهذیب است که شیخ طوسی در حل تعارضات اخبار، اظهار نظر کرده و با اندک ویرایش به صورت کتابی مستقل عرضه کرده است. این چهار اثر که در 24 مجلد منتشر شده از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار مکتوب شیعه است که از زمان تدوین تا کنون به عنوان منابع اولیه مسائل عقیدتی و فقهی مورد توجه بوده و از منابع اصلی فقه شیعه است. سیره پژوهشی مستقل در این آثار، برای اولین بار است که انجام می‌گیرد.

این جلد مقدمه‌ای است بر استخراج سیره از این کتاب‌های چهار گانه شیعه. ابتدا به بیان مفهوم سیره و سنت در لغت و اصطلاح و دلایل پیروی از سیره معصومان پرداخته است. سپس ساختار و ویژگی‌های هر یک از این چهار کتاب‌، تبیین و نسخه‌ها، شروح و مؤلفان آنها معرفی شده‌اند. علت اعتماد به آنها و منابعشان که برگرفته از اصول چهارصدگانه شیعه است. همراه با سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه در بخش اول کتاب بیان شده است.

 بخش دوم در باره زندگانی معصومان(ع) در فصول متعددی ارائه و اخباری که در کتاب‌های چهارگانه شیعه در باره معصومان آمده نقل و به وضعیت سیاسی-اجتماعی زمان آنان نیز پرداخته شده است. از ویژگی‌های دیگر این اثر آن که، برخی اخبار که با حقایق تاریخی مخالف بوده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : درآمدی بر سیره معصومان , علی اکبر ذاکری

تاریخ خبر: 1398/8/2 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 1694 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کتاب «سیره عبادی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهاگانه شیعه»؛ تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره سیاسی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه»؛ نوشته حجت الاسلام ذاکری
کتاب «سیره فرهنگی و اجتماعی معصومان علیهم السلام در کتب چهاگانه شیعه»؛ نوشته علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره اقتصادی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه»؛ تآلیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره نظامی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه» تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1695

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما