نشست ها و همایش ها
امام موسی صدر
برگزاری نشست علمی نشست علمی «جایگاه سیره و تاریخ در مطالعات امام موسی صدر» برگزار شد این نشست علمی روز دهم اسفندماه سال نود و شش در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور استاد محمدجواد صاحبی به عنوان سخنران نشست، برگزار گردید. آقای سیدعبدالکریم حسن پور نیز دبیری این نشست را بر عهده داشتند

این نشست علمی با حضور استاد محمدجواد صاحبی به عنوان سخنران نشست، برگزار گردید.آقای سیدعبدالکریم حسن پور نیز دبیری این نشست را بر عهده داشتند که در ابتدا توضیحاتی در مورد موضوع نشست ارائه داده و در خصوص آرا امام موسی صدر نیز مقدماتی را برای بحث ذکر کردند.

سپس استاد صاحبی سخنان خودشان را در این مورد آغاز کردند. ایشان گفتند که امام موسی صدر در برخی از استنادات تاریخی خود در سخنرانی ها به مشهوراتی اشاره کردند که اسناد قوی ندارند اما در عین حال نیز جزو مسائل حساس و اختلاف برانگیز نبودند. ذکر اینگونه روایات و داستان ها در محاورات نقص محسوب نمی شود. اما امام موسی صدر زمانی که به تألیف می پردازد بسیار دقیق، خوش سلیقه و گزیده گو است. او در نوشتار مستندات تاریخی قوی را در تأیید مطالب ارائه می دهد.

امام موسی صدر در مقاله ای که در مورد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نوشته است، شمای کلی از شخصیت امام علی علیه السلام را به گونه ای بسیار مطلوب در چند صفحه بحث کرده است. استاد صاحبی به اختصار، برخی از مطالب امام موسی صدر در مورد حضرت علی علیه السلام و سیره سیاسی اجتماعی و اخلاقی ایشان که در این مقاله به آنها اشاره شده است را ذکر کردند.

استاد صاحبی در ادامه صحبت هایشان به تفکرات و اقدامات امام موسی صدر در دوره فعالیت هایش اشاره کرده و عنوان کردند که دغدغه امام موسی صدر، دغدغه های یک عالم مصلح است. او در زمانی زندگی می کند که نسل آن روز در کشاکش و تضاد قرار گرفته است. مخصوصاً در محیط لبنان که نحله های مختلف فکری مذهبی در آن حضور داشته است. مخاطب امام موسی صدر مخاطب متفاوتی است. شرایط زندگانی اش نیز متفاوت و خطرناک بوده است. او همانند همه مصلحان دو برنامه را در اولویت قرار داده است. ایشان می خواهد برای نسل آن روز الگویی ایده آل معرفی کند. باید به این نکته توجه داشت که جهان آن روز که امام موسی صدر قصد معرفی یگ اسوه برای جامعه داشت، افرادی مانند فیدل کاسترو و قذافی الگوهای جوامع محسوب می شدند.

امام موسی صدر هم مخاطب را به خوبی می شناخت و هم شرایط جامعه را به همین دلیل سراغ سیره اهل بیت علیهم السلام رفته است و قصد دارد این موضوع را مبنای معرفی خود برای الگوی مورد نظرش قرار دهد. جالب توجه است که بدانیم بسیاری از مخاطبین امام موسی صدر، اهل تسنن بوده اند. تلاش امام موسی صدر بر این بود که حضرت علی علیه السلام را به عنوان الگویی تمام عیار برای جامعه آن روز معرفی کند. امام موسی صدر با ارائه یک الگو، انسان بحران زده آن روز را تسکین دهد. او مطالب ماورایی را برای معرفی این الگو مورد استفاده قرار نمی دهد. امام موسی صدر با تکیه بر سیره حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، یک شخصیت فرافرقه ای و فرااسلامی را برای بشریت به عنوان الگو معرفی می کند.

امام موسی صدر در یکی از سخنرانی هایشان در ایران به این نکته اشاره می کنند که سازمان یونسکو قصد دارد هفته ای را به نام حضرت علی علیه السلام نامگذاری کند. وی با ذکر این مطالب به بی توجهی خودمان به میراث عظیمی که در اختیار داریم اشاره می کند و بر لزوم بهره گیری از این میراث و الگو قرار دادن ائمه علیهم السلام تأکید می کند.

امام موسی صدر در مورد اصلاحات اجتماعی هم بر نکاتی که حضرت علی علیه السلام بر آن تأکید داشتند اشاره می کند و معیارها را در این خصوص تعیین می کند. او در این مورد مهمترین مسئله را احترام به افکار عمومی می داند. وی با اشاره به نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، بر لزوم گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی و پرهیز از خشونت در جامعه تأکید می کند و سیره خود امیرالمؤمنین علیه السلام را نیز به عنوان تأکیدی بر این امر ذکر می کند.

پس از اتمام صحبت های آقای صاحبی برخی از حاضرین در جلسه مباحث و سؤالاتی مطرح نمودند که استاد صاحبی به آنها پاسخ دادند.

منبع: اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
کلمات کليدي
امام موسی صدر, محمدجواد صاحبی, سیدعبدالکریم حسن پور