برگزاری سمینار سمینار طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران» برگزار شد این سمینار با حضور مجری و ناظر طرح و همچنین رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره و مدیر گروه تاریخ تشیع صبح امروز در تالار شیخ انصاری برگزار گردید

در این سمینار که امروز ساعت هشت صبح در تالار شیخ انصاری برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی به عنوان ناظر این طرح حضور داشتند و رهنمودهایی در جهت هر چه بهتر انجام شدن طرح ارائه دادند.

در آغاز این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین رزاقی موسوی مدیر گروه تاریخ تشیع، ضمن عرض خیرمقدم به حضار در جلسه، توضیحاتی در خصوص طرح ارائه داده و گفتند که هدف از تشکیل این جلسه تبادل آرا در مورد ادامه کار طرح می باشد و اینکه یک مسیر درست و منطقی برای ادامه روند آن در پیش گرفته شود تا در زمان اتمام آن دچار مشکلات بزرگ نشویم.       

در ادامه سمینار، حجت الاسلام و المسلمین احمدی کچایی مجری این طرح گفتند که ساختار این طرح بر اساس خواسته های قطب، تنظیم شده است و اصل بر بررسی بر پایه راست گفتاری و راست رفتاری بنا نهاده شده است. چهارچوب نظری به طور مفصل مورد بحث واقع شده و حدود 15 صفحه به آن اختصاص داده شده است.

پس از استماع توضیحات مؤلف، حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی، ناظر این طرح، با اشاره به اینکه دو نوع تحقیق نظری و عملی وجود دارد افزودند: این پژوهش از نوع دوم می باشد و می خواهد پاسخگوی نیازی در جامعه باشد که هم اکنون بیش از هر زمان دیگری محتاج به رفع آن هستیم. موضوع راست گویی در عرصه های مختلفی مانند تعاملات بین مردم و مردم، مردم و بازار، دولت و مردم و ... می تواند مطرح باشد. در این پژوهش ما می خواهیم بگوییم که اگر بی صداقتی در جامعه احساس شود، آثار نامطلوبی مانند تضعیف مشارکت عمومی، تغییر گروه های مرجع، از بین رفتن سرمایه انسانی و اعتماد مردم و ... در پی دارد.

به لحاظ حساسیت بحث لازم بود که مقدمه ای برای بررسی میزان صداقت در حکومت جمهوری اسلامی ذکر شود به همین منظور دوره قاجار و پهلوی نیز در ابتدای طرح گنجانده شد. در این طرح شاخصه های صداقت با معیار احکام اسلامی مورد سنجش قرار خواهد گرفت. در قسمت مربوط به دوره جمهوری اسلامی هم می توان هشدارهایی را در خصوص پیامدهای عدم صداقت در ارکان مختلف دولت و ملت داد. ضمن آنکه به نتایج وجود صداقت که تولید اعتماد ملی و مشارکت در انجام امور برای رسیدن به اهداف نظام است می توان اشاره کرد و به عنوان نمونه می توان جلوه هایی نظیر حضور در راهپیمایی ها و مشارکت بی دریغ در جنگ تحمیلی را ذکر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره ضمن تشکر از رهنمودهای مطرح شده توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر لک زایی، گفتند که مباحث مقدماتی در جلسات شورای گروه و شورای پژوهشکده مطرح شده است.

همچنین دکتر آقانوری عضو شورای گروه تاریخ تشیع در بحث بازه زمانی طرح، با ابراز این نکته که اگر دوره قاجار حذف شود و تنها به دوره پهلوی و جمهوری اسلامی پرداخته  شود بهتر است، گفتند در این صورت با تفصیل بیشتری می توان مسائل را مورد واکاوی قرار داد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین نورمحمدی محقق رسمی گروه تاریخ تشیع گفتند که پیش فرض های محقق نباید در کار دخالت داده شود. ضمن آنکه باید مبنای راست گفتاری مشخص شود. همچنین به این نکته نیز باید توجه داشت که آیا عدم وجود صداقت، برای دولت هایی مانند قاجار و پهلوی مشکلاتی ایجاد کرده است یا عدم توانایی لازم آنها برای اداره حکومت؟

حجت الاسلام و المسلمین بوسلیکی نماینده قطب اخلاق در این سمینار، پس از مطرح شدن نکات حضار جمع بندی از مباحث ارائه داده و این نکته را متذکر شدند که نگاه تاریخی در این طرح می تواند برای دوره جمهوری اسلامی رهگشا باشد. در جلساتی که با آقای احمدی داشتیم عنوان شد که وقایع را می توانند بصورت خاص مورد بررسی قرار دهند تا از کلی گویی نیز خارج شویم. من به عنوان نمایند میز در حد سفارش نامه مداخله خواهم کرد و بقیه جزئیات را به پژوهشکده واگذار می کنیم. در این تحقیق ما ابتدا تعریفی از صداقت به مجری ارائه می دهیم و از ایشان می خواهیم که محتوا را بر اساس آن تعریف تنظیم کنند.

منبع: اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
کلمات کليدي
سمینار, احمدی کچایی
 
امتیاز دهی
 
 

  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار شد
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی»
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار می گردد
سمینار طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران» برگزار شد

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما