معرفی اثر

کتاب «سیره نظامی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه» تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری

در کتاب‌های چهارگانه شیعه سیره نظامی معصومان علیهم السلام گسترده مطرح نشده و مطالبی در کتاب جهاد آمده است. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه اساسا کتاب جهاد ندارد.

سیره در ابتدا به سیره نظامی پیامبر گفته می‌شد، بعد تعمیم یافت. در کتاب‌های چهارگانه شیعه سیره نظامی معصومان علیهم السلام گسترده مطرح نشده و مطالبی در کتاب جهاد آمده است. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه اساسا کتاب جهاد ندارد. فصل اول این کتاب در باره آداب جهاد است. درآغاز قانون اساسی مدینه در تعامل مسلمانان با دیگر ساکنان مدینه مطرح شده که بخش‌هایی از آن در کتب اربعه آمده است. دستورات و توصیه‌های رسول خدا(ص) و امیر مؤمنان(ع) در باره جهاد گزارش شده است. هم چنین بیان شده که هدف اصلی جهاد در اسلام اعلای کلمة الله است. برخی شعارهای مسلمانان در جنگ‌های مختلف گزارش شده است. هم چنین نکاتی در باره برده داری در اسلام آمده که اسلام تشویق به آزادی برده داشته و در سیره معصومان دیده نشده که برده‌ای فروخته باشند بلکه آن بزرگواران بعد از تربیت افراد، آنها را آزاد می‌کردند.

 فصل دوم در باره سیره نظامی رسول خداست. مطالبی در باره جنگ بدر، احد و مقاومت علی علیه السلام در دفاع از پیامبر)ص) و نکاتی از جنگ خیبر و جریان فدک و برخی جنگ‌ها، آمده است. در فصل سوم سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در نبرد بغات مطرح شده است. جنگ حضرت با ناکثین (اصحاب جمل)، قاسطین(معاویه) و مارقین (خوارج) و عفو ایشان به عنوان الگو مطرح گردیده به گونه‌ای که فقهای شیعه و سنی معترف‌اند سیره امام علی علیه السلام مبنای مبارزه با باغیان داخلی است.

فصل چهارم جهاد امام حسین علیه السلام با یزید حاکم ستمگر وقت است. اخبار محدودی که درباره حضرت در کتب اربعه وجود دارد آمده. از جمله خبری در باره مختار. در پایان نبرد با محارب مطرح شده و لزوم حفظ امنیت اجتماعی و دفاع شخصی و حتی تشویق به دفاع مدنی و جلوگیری از سیل و آتش سوزی و اهمیت آن، بحث شده است.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : سیره نظامی , علی اکبر ذاکری

تاریخ خبر: 1398/8/2 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 1593 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کتاب «سیره عبادی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهاگانه شیعه»؛ تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره سیاسی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه»؛ نوشته حجت الاسلام ذاکری
کتاب «سیره فرهنگی و اجتماعی معصومان علیهم السلام در کتب چهاگانه شیعه»؛ نوشته علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره اقتصادی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه»؛ تآلیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «درآمدی بر سیره معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه» نوشته حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1594

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما