کتـاب «بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار» به قلم حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی

کتـاب «بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی تهران در عصر قاجار»  بـه همـت پژوهشـکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام) پژوهشـگاه علـوم و فرهنـگ اسـلامی منتشـر شـد.
این کتـاب که به قلم حجت الاسلام و المسلمین حامد قرائتی منتشر شده، به بررسی تاریخی کارکرد دینی و سیاسی اماکن مذهبی به ویژه تهران عصر قاجار، که به دلایل متعدد از اهمیت بسزایی برخوردار است پرداخته است.
اماکن مذهبی هر یک متناسب با خاستگاه معرفتی خود، ترویج دهنده گفتمان متفاوتی از باورهای دینی می‌باشند. در دوره قاجار به دلیل کشاکش عناصر تجدد‌خواه و سنت‌خواه و استفاده ابزاری از باورهای مذهبی، اماکن مذهبی نقش مؤثری در هدایت خیزش‌های فکری و سیاسی در جامعه ایفا نمودند. در این دوره اماکن مذهبی به ویژه مسجدها محل برگزاری مناظره علما با بدعت گزاران دینی، خرافه‌زدایی از مناسک دینی، آشنا ساختن کارشناسان دینی با مطالبات و مسئولیت‌های اجتماعی، پاسخگویی به شبهه‌ها، مبارزه با استبداد، حفاظت از مصلحان اجتماعی و دینی و حتی محلی امن برای صیانت از مظاهر هنری تمدن اسلامی ـ ایرانی بوده‌اند.
کتاب حاضر دارای 316 صفحه و چهار فصل می‌باشد که پس از بیان گزارشی توصیفی از اماکن مذهبی تهران، به تحلیل و بررسی تاریخی و کارکرد این اماکن در دو عرصه دینی و سیاسی پرداخته است.
منبع:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام)

تاریخ خبر: 1399/12/6 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 674 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 675

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما