برگزاری کرسی ترویجی

کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار شد

این کرسی ترویجی روز یکشنبه هفتم مهرماه سال 1398، ساعت 10 صبح، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید احمدی کچایی به عنوان ارائه دهنده بحث و دکتر رسول نوروزی در جایگاه ناقد، در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای جلسه سعید نجفی نژاد، دبیر جلسه با توضیحاتی مقدماتی در مورد بحث و معرفی اجمالی ارائه دهنده و ناقد بحث، از دکتر احمدی کچایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خواستند نظراتشان را درباره «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» مطرح کنند.

حجت الاسلام احمدی کچایی در آغاز سخنانشان تعریفی از تمدن اسلامی ارائه دادند و گفتندکه معتقد هستند هم اکنون امکان احیای تمدن اسلامی وجود دارد. همچنین به موضوع نوع گفتمانی که پیامبر اکرم (ص) در پیش گرفتند اشاره کردند. 

ایشان در بخشی دیگر از صحبت هایشان به مقایسه کوتاهی بین انقلاب های غربی و انقلاب اسلامی پرداخته و ویژگی های خاص انقلاب اسلامی از جمله حضور مردم در تمامی صحنه ها و اتکا به آموزه های دینی در طرح ریزی تمدن اسلامی را مورد تأکید قرار دادند.  

دکتر احمدی کچایی سپس با عنایت به بحث استفاده نظام جمهوری اسلامی از نرم افزارهای فرهنگی برای پی ریزی تمدن نوین اسلامی و اینکه این انقلاب از ابزار زور برای تحقق اهدافش در زمینه تمدن سازی استفاده نکرده، هدف غایی انقلاب اسلامی را پدید آوردن امت واحده اسلامی دانستند.

پس از اتمام بخش اول صحبت های ارائه دهنده بحث، ناقد این بحث، دکتر رسول نوروزی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه مطالعات تمدنی به ارائه نظرات در خصوص موضوع این کرسی ترویجی پرداختند. ایشان در ابتدای صحبت ها گفتند که اگر جامعه ای نتواند تمایز خودش را از گذشته و آینده خودش تشخیص دهد به بی ثباتی هویتی دچار می شود. در بحث هویت بخشی مهمترین مسئله، مسئله تغییر می باشد. در الگوی انقلاب اسلامی بسیاری از الگوهای سابق نظیر فتوحات و شکست ها و آثاری که بر آنها مترتب می شد متحول شدند و دیگر با نگاه گذشته به آنها نگریسته نشد. مؤید این گفته هم عدم چشم داشت انقلاب اسلامی به تحت سیطره کشیدن دولت های مجاور خودش بوده است.

دکتر نوروزی الگوی جمهوری اسلامی را الگوی بسط فرهنگی دانسته و عنوان کردند که جمهوری اسلامی با خردورزی مسائل خود را حل کرده و پیش می برد. انقلاب اسلامی ایران نهادهایی برای این هویت بخشی تأسیس کرده است. این انقلاب با جذب نیروهای انسانی که در کشورهای اسلامی در امر فرهنگی فعال هستند، عملاً حوزه اعتبار تمدنی وسیعی و قابل اتکایی را برای خود فراهم نموده است. ایشان همچنین نقاط عطف و متمایز کننده انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها و جنبش های اجتماعی را برشمرده و مختصراً در مورد آنها توضیحاتی دادند.

در پایان این کرسی ترویجی، حاضرین در جلسه سوالاتی مطرح کردند که سخنران جلسه به آنها پاسخ گفتند.  

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
كلمات كليدي : انقلاب اسلامی , تمدن اسلامی , احمدی کچایی , رسول نوروزی

تاریخ خبر: 1398/7/15 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 1475 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی»
کرسی ترویجی «نقش انقلاب اسلامی در هویت بخشی به تمدن اسلامی» برگزار می گردد
سمینار طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران» برگزار شد
سمینار طرح «تأثیر راست گویی بر مناسبات دولت و ملت در ایران» برگزار شد
کرسی نقد با عنوان «نقد کتاب تمدن اسلامی نوشته ژوزف بورلو» برگزار شد
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 1476

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما