حضرت زهرا (س) الگویی درس آموز و مفید برای زندگی
حضرت زهرا (س) الگویی درس آموز و مفید برای زندگی بسم الله الرحمن الرحیم
ایام سوگواری فاطمه زهراء (س) را به دوست‌داران اهل بیت (ع) تسلیت عرض می‌کنیم. نگاه به زندگانی فاطمه زهراء (س) از زوایای مختلف درس آموز و مفید است. به همین جهت در این ایام سوگواری آن حضرت (س) از محضر حجت الاسلام و المسلمین ذاکری مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) می‌خواهیم تا چند نکته از درس آموز بودن زندگانی حضرت (س) و همچنین مطالبی درباره خطبه حضرت فاطمه زهراء (س) را برایمان بیان بفرمایند.
بسم الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله و سلم. من هم به نوبه خودم این ایام سراسر غم و ماتم را به حضرت بقیه الله اعظم و همه ارادتمندان به خاندان رسول مکرم اسلام تسلیت عرض می‌کنم.
زندگی مشترکش با امیر المؤمنین علی (ع). که به عنوان همسر یکی از پرافتخار‌ترین فرماندهان و باسابقه‌ترین مرد مسلمان از یک سو و دختر اولین شخصیت شهر مدینه، دارای زندگی ساده‌ای بود و اگر چیزی داشت آن را به مستمندان می‌داد و خود در سختی بسر می‌برد.  
یکی دیگر از مسائل درس آموز مکتب فاطمی سخنان ایشان است که احادیث مختلفی را از پیامبر (ص) نقل کرده است. مرحوم محمد دشتی مجموعه کلمات حضرت را با عنوان نهج الحیاة گرد آورده است.  
بعد از رحلت رسول خدا (ص) فاطمه زهراء (س) که با تصرف فدک نحله رسول خدا از سوی ابوبکر رو به رو شد برای احقاق حق خود و دفاع از ولایت و جانشنی امیر المؤمنین (ع) تلاش کرد. یکی از یادگارهای مهم حضرت فاطمه (س) در این مقطع سخنرانی ایشان در مسجد النبی است. این سخنرانی را عده‌ای از محدثان و مورخان نقل کرده‌اند. 
1. شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه و علل الشرائع (ص248) بخشی از آن را نقل کرده و آن را آورده است. 
2. ابن طیفور در کتاب بلاغات النساء (ص 24) این خطبه را به تفصیل آورده است. 
3. در کتاب دلائل الامامه (ص 111)، شرح الاخبار (ج‏3، ص34) و کتب دیگر نیز نقل شده است.  
در این خطبه حضرت بعد از حمد و ثنی الهی به درورد بر پیامبر می‌پردازد. وقتی که مردم نام پیامبر را می‌شنوند صدایشان به گریه بلند می‌شود. فاطمه (س) ساکت می‌شود تا مردم آرام گیرند. سپس سخنرانی خود را آغاز می‌کند. این سخنرانی فرازهای آموزنده زیادی دارد. مهاجر و بویژه انصار را مخاطب قرار داده و از حق خود دفاع می‌کند و فضائل علی (ع) را بیان می‌کند و در فرازی به بیان فلسفه احکام می‌پردازد و بُعد خودسازی و اجتماعی احکام عبادی را به خوبی بیان نموده است و فلسفه برخی از مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام را بیان می‌کند. به فرازی از آن اشاره می‌شود.  
فَفَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ‏ الشِّرْكِ‏ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكَاةَ زِيَادَةً فِي الرِّزْقِ وَ الصِّيَامَ تَبْيِيناً لِلْإِخْلَاصِ وَ الْحَجَّ تَسْنِيَةً لِلدِّينِ‏ وَ الْعَدْلَ تَسْكِيناً لِلْقُلُوبِ وَ الطَّاعَةَ نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ الْإِمَامَةَ لَمّاً مِنَ الْفُرْقَةِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ ...‏ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ (من لا يحضره الفقيه، ج‏3 ، ص568) 
ایمان را واجب کرد تا افراد را از شرک پاک نماید و نماز را برای بازداری از کبر قرار داد و زکات را باعث زیادی در روزی و روزه را باعث اخلاص نمود و حج را سبب بزرگداشت دین تعیین کرد و عدل را برای آرامش قلب‌ها و اطاعت و پیروری را برای نظم جامعه و امامت و رهبری را برای جلوگیر از جدائی و جهاد باعث عزت اسلام ... و امر به معروف را برای مصلحت اجتماعی واجب کرد.  
تعبیراتی که در این نقل آمده در مواردی ممکن است با دیگر نقل‌ها متفاوت باشد. در نقلی به جای عدل، حق، آمده است که تفاوت اساسی در آن دیده نمی‌شود بلکه عدل باید در جهت اجرای حق باشد. شاید بتوان ادعا کرد یکی از بهترین شرح‌های سال‌های اخیر این خطبه، توسط مرحوم آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی نوشته شده است.
 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 202

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما