کتاب «سیره سیاسی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه» منتشر شد
انتشار کتاب
حجت الاسلام علی اکبر ذاکری در این کتاب به بررسی ابعاد مختلف سیره سیاسی اهل بیت علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه پرداخته اند

پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام رهبران مذهبی و سیاسی جامعه هستند. در زیارت جامعه سیاست مدارانِ بندگان، معرفی شده‌اند. در آغاز کتاب مفهوم سیره سیاسی بیان شده و در چند فصل ادامه می یابد. فصل اول در باره سیره سیاسی در برابر حاکمان  است؛ سیره آنان در برابر حاکمان وقت و مبارزه با آنان با اجتناب از بیعت مطرح و با نهی یاران خود از ورود به امور حکومتی و نفرین حاکمان فاسد و ستمگر و درگیر شدن با برخی حاکمان و اعتراض به آنان ادامه می یابد. مخالفت با مراجعه شیعیان به دستگاه قضائی و مخالفت با احکام خلاف شرع آنان از این موارد است. برای مبارزه با ستم حکام فاسد و حمایت از شیعیان گاهی لازم می‌دانستند برخی شیعیان در دستگاه اداری آنان وارد شوند. مانند علی بن یقطین و نجاشی حاکم اهواز . کفاره حضور و همکاری آنان با دستگاه جور را حمایت از ستمدیدگان شیعه معرفی می‌کردند.

فصل دوم در باره تعامل با حاکمان و حل مشکلات قضائی و فقهی آنان در راه اعلای حق و دعوت به وحدت اسلامی بوده است. نمونه‌هایی از این دست تعاملات در سیره ائمه(ع) بیان شده است. گاهی نیز پی‌گیر اجرای حدود الهی بودند و خود در زمان خلفا به این امر اقدام می‌کردند که مجازات ولید نمونه‌ای از این همکاری است.  در مواردی نیز به آنان مشورت می‌دادند.

فصل سوم موضع معصومان در برابر قیام‌های عصرشان است. سیره ائمه در برابر قیام زید بن علی الحسین مطرح و ابعاد مختلف آنان بیان شده است. در عین این که امام صادق(ع) قیام را در آن زمان روا نمی‌دانسته، زید را مورد تأیید قرار داده و از شهادتش ناراحت شدند. پیامدهای قیام زید که برای شیعیان داشته و فرق مختلفی که زیدیه پیدا کرده‌اند و موضعی که در برابر امام صادق (ع) داشتند، مورد واکاوی قرار گرفته است. موضع امام صادق(ع) در برابر محمد بن عبد الله که خود را مهدی معرفی می‌کرد و مخالفت حضرت با وی و این که او مهدی نیست و بیان این نکنه که اگر برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کند ما از او حمایت خواهیم کرد. موضع موسی بن جعفر (ع) نیز در برابر قیام حسین شهید فخ، مطرح شده است. هم چنین موضوع ایشان در برابر قیام یحیی بن زید که روایتی در کافی در این باره آمده و اشاره‌ای مختصر به دیگر قیام‌های مطرح در آن زمان شده است.

كلمات كليدي : سیره سیاسی , علی اکبر ذاکری
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
کتاب «سیره عبادی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهاگانه شیعه»؛ تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره سیاسی معصومان علیهم السلام در کتاب های چهارگانه شیعه»؛ نوشته حجت الاسلام ذاکری
کتاب «سیره فرهنگی و اجتماعی معصومان علیهم السلام در کتب چهاگانه شیعه»؛ نوشته علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره اقتصادی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه»؛ تآلیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
کتاب «سیره نظامی معصومان علیهم السلام در کتب چهارگانه شیعه» تألیف حجت الاسلام علی اکبر ذاکری
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 770

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما