غربیان 1
نشست علمی نشست « جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان » نشست « جایگاه عاشورا در رویکرد به مطالعات شیعی غربیان » با سخنرانی آقای دکتر عباس احمدوند برگزار گردید . در این نشست همچنین حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر بارانی نیز بعنوان ناقد حضور داشتند و آقای دکتر شهریار شجاعی پور دبیری این نشست را بر عهده داشتند . این نشست روز شنبه 7/9/94 ساعت 10 صبح در محل سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید . از دوران صفویه به بعد ، مهمترین مسئله ای که موجب گرایش مستشرقین به تشیع شد ، وجود عزاداری در بین شیعیان بوده است آداب و رسوم خاص این عزاداری ها باعث شد که آنها به اصل واقعه عاشورا و علل ونحوه وقوع و نتایج آن نیز علاقه مند شوند .در دوران معاصر با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تاثیری که فرهنگ عاشورا برشکل گیری این انقلاب نهاد گرایشات بسیاری در بین اسلام شناسان غربی برای مطالعه در مورد عاشورا پدیدار شد .
آقای دکتر احمدوند درابتدای سخنرانی شان یک نکته کلی را مورد توجه قرار دادند و آن اینکه برای کسب  آگاهی از تحقیقات مستشرقین می بایست به این مسئله توجه داشته باشیم که آنها از چه مسیری وارد این جریان شده و به چه  نتایجی دست یافته اند . ایشان در ادامه صحبت هایشان گفتند که هر مستشرقی از منظر فرهنگ و تمدن جامعه خویش به مطالعات خود در سرزمین های دیگر می نگرد و در بحث تشیع دو دلیل موجب شده است که توجه غربی ها به تشیع  جلب گردد اول جنک های صلیبی و برخورد جنگجویان مسیحی با شیعیان اسماعیلی و دوم حادثه عاشورا .
سپس آقای  حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر بارانی در جایگاه ناقد سخنرانی شان را شروع کرده و عنوان داشتند که تا قبل از ظهور صفویان در ایران ، مستشرقین توجهی به واقعه عاشورا نداشتند و دلیلش هم آن بوده که نیازی به ورود به  مباحث عاشورا احساس نمی کردند اما با روی کار آمدن یک دولت شیعی مقتدر به نام صفویه و تعاملات سیاسی و اقتصادی که در این دوره بشدت رو به فزونی گذاشت آنها را به سوی مطالعه در مورد عاشورا کشاند .
مستشرقین در مورد حادثه عاشورا و علل وقوع آن آرا متفاوتی دارند و افرادی مانند بروکلمان ، لمبتون ، مونتگمری وات ، ولهاوزن ، گیبون و ... هرکدام از منظری خاص به واقعه عاشورا نگاه کرده اند و در مجموع بسیار سطحی و غیر واقع بینانه  به قضیه نگاه کرده و تفاسیر نادرستی در این زمینه داشته اند . حتی در برخی موارد به نحوی مضحک ، عاشورا را نتیجه تقابل ایرانیان و اعراب دانسته و دلیل عزاداری ایرانیان را مصیبت قومی دانسته  ایرانی بودن همسر امام حسین علیه السلام را بعنوان دلیلی برای این امر ذکر کرده اند . برخی ها هم با رویکردی احساسی ، به واقعه عاشورا نگریسته و  فجیع بودن حادثه را با مصیبت مسیح  مقایسه کرده اند . افرادی مانند گیبون و سایکس از این دسته اند . آنها به اهداف والای امام حسین علیه السلام در قبال عاشورا از جمله امر به معروف و نهی از منکر اشاره ای نداشته و از کنار آنها به سادگی عبور کرده اند و بیشتر بحث نژادی را در این حادثه پررنگ جلوه داده اند
 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 783

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما