vasei2
1391/8/20 شنبه واقعه حرّه؛ رويارويي ارزش‌هاي ديني و سنّت‌هاي جاهلي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): 27 ذي الحجة، مصادف است با واقعۀ عبرت‌آموز حرّه. به همين مناسبت، كتابي ارزشمند با عنوان «واقعه حرّه؛ رويارويي ارزش‌هاي ديني و سنّت‌هاي جاهلي» نوشتۀ دكتر سيد عليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي را معرفي مي‌كنيم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.

مردم مدينه از زماني كه امام حسين(ع) عليه يزيد دست به قيام زد و در اين راه جان خود را فدا كرد، در تعارضي گشايش‌ناپذير با زمانه و خويشتن قرار گرفته و مترصد فرصتي بودند تا شايد از يك سو كوتاهي عدم همراهي با فرزند رسول خدا(ص) را جبران كنند و از ديگر سو تكليف الهي خويش را انجام دهند.

در تشديد اين احساس ديني، عبدالله بن زبير كه از سابقه اي ديني بهره داشت و البته از منظر شيعي، خود متهم به عدم پيروي از پيشواي مشروع و آگاه زمانه بود، نه تنها بي تأثير نبود، بكله نقشي قابل اعتنا داشته است؛ او از هر فرصتي براي اثبات ناشايستگي فردي و اجتماعي يزيد و خاندانش كه هم اكنون چندان سخت نمي نمود، براي صلاحيت و حقانيت خود استفاده مي كرد. اين رويكردها در نهايت، جوي را عليه دستگاه حاكميت اموي پديد آورد كه به آساني امكان مديريت و مهار آن ميسور نبود؛ اعلام عدم مشروعيت خليفه و خلع او و به دنبال آن، شورش عليه حاكميتش.

يزيد كه همچون همه ديگر حكومتگران، سر در لاك بي اطلاعي خيوش فرو برده و خود را خليفۀ مشروع و مقبول مي دانست، هنوز از مواجهه اي كه با خاندان رسول خدا(ص) داشت، خلاصي نيافته بود كه با اعتراض مردم مدينه كه حتي در باور خود وي، مي توانست حكومتش را با بحران مشروعيت مواجه سازند، رو به رو شد. او براي برون رفت از اين قيام و اقدام، باز چون ديگر سلطه جويان با ارسال سپاهي به سوي مدينه، به سركوبي معترضان روي كرد و فاجعه اي را در تاريخ پديد آورد كه به راستي مشابه آن را در تاريخ نمي توان يافت؛ ضمن آن كه اين عمل به نام دين و در جامعه اي ديني و از طرف مدعيان حكومت ديني سر زد. اين رويداد چون در حرّه واقم، محلي در شرق مدينه رخ داد، در تاريخ به واقعۀ حرّه ناميده شد.

ريشه يابي دقيق اين رخداد و تحليل و بررسي آن، همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد. بنابراين پرسش اصلي اين پژوهش، بر گرد همين محور مي گردد كه به راستي چه علل و عواملي در پيدايي اين واقعه نقش داشته و انگيزه هاي غالب ـ اعم از آگاهانه و ناآگاهانه ـ طرفين نزاع چه بوده است؟

فرضيۀ اوليه تحقيق آن است كه رقابت هاي ديرينه ميان اعراب مكي و مدني كه پس از  اسلام در كش و قوس‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي، پشتوانه اي ديني نيز يافته بود، مهمترين وجهۀ توجيهي چنين پديداري است و به بيان ديگر و ادبياتي ارزش‌مندانه، واقعۀ حرّه، با پشتوانۀ سنت هاي جاهلي، در تقابل ارزش‌هاي ديني بود؛ سنتي كه برابر آن، برتري جويي قومي كه در اساس حيات اجتماعي مردم حجاز، از ديرباز مقبوليت يافته و در اين زمان بيشتر شكل «شهروطني نه اسلام‌وطني» پيدا كرده بود، به معارضه با ارزش هاي ديني‌اي برخاست كه خود در مقابله با آن هزينه هاي بسياري بود.

البته روشن است كه در اين زمان، مدعيان سنت جاهلي، خود سردمداري دين و تفسير آن را در چنگ خويش داشته و بر خواستۀ خود پوششي ديني افكنده بودند. شايد به همين جهت است كه امام علي بن الحسين(ع) خود را از ورود به معركه كنار مي كشد و به گونه اي از هر دو طرف درگيري فاصله مي گيرد و امامان ديگر نيز در ادوار بعدي، جز جمله اي منسوب به امام باقر(ع) كه آن هم بيشتر ناظر بر عدم همدلي با آنان است، چيزي ذكر نشده است. البته روشن است كه به صورت موردي، افرادي را با دغدغه هاي ديني در سوي مدنيان مي توان شناسايي كرد، اما تحليل امر اجتماعي بر روي خواست و ارادۀ جمعي و رويكرد عمومي شكل مي گيرد و طبعاً اين خواسته فراگير است كه ملاك داوري قرار مي گيرد.

اين پژوهش، با چنين فرضيه اي، قوام يافته و بر آن است زمينه هاي به روز رخداد بزرگ و شايد بي نظير حرّه را به تحليل بگيرد و بالتبع مي كوشد تا با ريشه يابي علت يا علت هاي اصلي حادثه، به نقد برخي از ديدگاه ها كه با تكرار مكررات يا با پيش داوري ها، انتظارات و تعلقات خود، آن را بررسي كرده اند، بپردازد و نشان دهد كه چرا و چگونه چنين واقعه اي در تاريخ اسلام پديد آمده است؟

صورت بندي پژوهش، برابر ساختاري فراگير و ناظر به پرسش هاي اساسي، در چهار فصل شكل يافته است كه پس از مقدمه آغاز مي شود؛ فصل اول به كلياتي اختصاص يافته كه عملاً تمامي پژوهش را به لحاظ محتوا و رويكرد سامان مي دهد؛ بيان مسأله، فرضيه، پرسش هاي اصلي و فرعي، پيشينۀ تحقيق و بررسي منابع و مهمتر از همه ساختار نظري است. فصل دوم، به اعتبار ضرورت تصوريابي از فضاي مدينه به هنگام بروز رخداد حرّه، گذري بر اين سرزمين، از پيش از اسلام تا زمان معهود افكنده و فراز و فرودهاي آن را به تصوير كشيده است، بي آنكه بخواهد از اوضاع جغرافيايي يا اقتصادي و يا سياسي آن به تفصيل سخن بگويد.

پشت بند اين فصل، گزارش اصل واقعه است كه بخش بعدي كتاب را به خود اختصاص داده است. اگرچه در كتاب‌هاي تاريخ اسلام، كم و بيش اين واقعه گزارش شده است، اما گفت و گوهاي زيادي كه در باب اقدامات صورت گرفته در اين حادثه و نيز ضرورت هاي و زمينه هاي شكل گيري آن وجود دارد، بازپردازي آن را ايجاب مي‌كرد. از اين رو نويسنده كوشيده تا در اين فصل، بر اساس منابع و ديدگاه هاي مختلف، آن را در معرض نگاه مخاطب قرار دهد، هرچند در اين تصويرگري كمتر به گزارش گري هاي مرسوم روي كرده است.

آخرين فصل اين نوشتار، ويژۀ تحليل و تعليل واقعه و چرايي بروز آن است كه پس از بيان عوامل و علت هاي عمومي و در دسترس، كوشيده تا در پرتو نظريه اي تاريخي ـ سياسي به تبيين معقول و پاسخ گوي پديده بپردازد.

 انتهاي پيام/ 110

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما