2
1391/10/11 دوشنبه سياست‌هاي مالي امام علي(ع)؛ پژوهش برتر پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «سياست هاي مالي امام علي(ع)» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين علي اكبري، پژوهشي است با رويكرد تطبيقي كه در هفتۀ پژوهش از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به عنوان پژوهش برتر شناخته شد. اين پژوهش، از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت منتشر شده كه در اين مجال به معرفي آن مي پردازيم.

به گزارش ايسكا، بررسي تاريخ گذشتگان، به دليل تأثيرگذاري شگرف آن در كاميابي و ناكامي آيندگان، اهميتي دارد كه همواره نظر اقوام و ملل جهان را به خود معطوف داشته است؛ از همين رو خداوند، پيامبر(ص) را مأمور گزارش تاريخ و سرگذشت اقوام و ملت هاي گذشته كرد تا با مطالعۀ آن، بر آنان اقامۀ حجت كند.

از نگاه قرآن، بررسي تاريخ پيشينيان درس هايي آموزنده و عبرت انگيز در پي داشته و خداوند درس نياموختگان و پندنگرفتگان از آن را ملامت كرده است. امام علي(ع) نيز با تأسي به قرآن، به مطالعه و تدبر در زندگي پيشينيان تأكيد ورزيده، همگان را بر پندآموزي و عبرت گرفتن از گذشتگان ـ با پيگيري عوامل موفقيت و دوري از آفات آن ـ فراخوانده است.

مطالعه و بررسي زندگي امير مؤمنان علي(ع) پاسخي مثبت به دعوت قرآن و معصومان(ع) و درس‌هايي آموزنده براي همه در هر زمان است. در اين مقطع زماني كه ايرانيان با الهام از مكتب تشيع و رهبري حضرت امام خميني(ره) حماسه آفريدند و پس از قرن ها حكومتي اسلامي بنيان نهادند، مي‌بايد تجربۀ مطمئن و الگوي شايسته و كارآمد تدبير و مديريت را در اميرمؤمنان جست و جو كرد و چشم‌انداز ام القراي اسلام را اطمينان بخش‌تر و شفاف‌تر ترسيم نمود. دوران كوتاه حكومت امير مؤمنان، از جوانب مختلف كم‌نظير و بي‌نظير است؛ از اين رو ضرورت بررسي ابعاد سيرۀ فردي، اجتماعي و حكومتي آن حضرت قوت مي‌گيرد و بر انديشمندان و پژوهشگران است كه با تحقيق ژرف و گسترده، امكان آشنايي جامعۀ اسلامي را با بهترين پندها و درس هاي حيات‌آفرين زندگي ايشان فراهم سازند.

در راستاي دستيابي به اين هدف به ويژه در عرصۀ سياست‌هاي مالي و اقتصادي و فقدان تحقيقي عميق و همه جانبه و مستقل، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهش حاضر را در تبيين سياست‌هاي مالي امام علي(ع) ارائه كند.

اين پژوهش، در پنج فصل ساماندهي و ارائه شده است كه عبارت است از:

فصل اول: در اين فصل، با عنوان بيت المال و منابع درآمد آن، به تاريخچۀ بيت المال در عصر نبوي و دوران خلفا اشاره شده و منابع درآمد بيت المال را تا زمان امام علي(ع) بررسي كرده است.

فصل دوم: اين فصل، ديدگاه پيامبر(ص) امام علي(ع) و خلفا را بررسي كرده و شيوۀ تقسيم و استفاده از بيت‌المال را تبيين مي كند.

فصل سوم: سياست‌ها و راه‌كارهاي گردآوري اموال، عنوان فصل سوم است كه در آن راه‌كارهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي امام علي(ع) براي تأمين منابع مالي و گردآوري اموال بيت‌المال ارائه شده است.

فصل چهارم: حفاظت از بيت المال، شيوه‌ها و راهكارهاي پاسداري از آن در فصل چهارم، با عنوان پاسداري از بيت المال بررسي شده است.

فصل پنجم: عنوان اين فصل كه فصل پاياني اين پژوهش است، امام علي(ع) و مصرف بيت المال مي‌باشد كه در آن، موارد مصرف بيت المال و شيوۀ صحيح به كارگيري آن آمده است.

انتهاي پيام/ 110

 

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما