کتاب
1391/10/9 شنبه معرفي كتاب «تاريخ اجتماعى ـ فكرى شيعه اثناعشرى در هند» پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «كتاب تاريخ اجتماعى ـ فكرى شيعه اثناعشرى در هند» در دو جلد، از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به تهيه كنندگي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) منتشر شده است. نويسندۀ اين كتاب «سيداطهرعباس رضوي» است. جلد اول اين كتاب را منصور معتمدي و جلد دوم را عبدالحسين بينش ترجمه كرده است. در اين مجال به معرفي اين كتاب مي‌پردازيم.

به گزارش ايسكا، مطالعه در جنبه‏هاى گوناگون زندگى شيعيان هند كه امروزه به صورت اقليتى چشمگير در آن كشور زندگى مى‏كنند، ما را با فضايى بس متنوع آشنا مى‏سازد.

شيعيان آن سرزمين هم بر مذاهب پيرامون خود تأثير گذاشته و هم از آن‏ها تأثير پذيرفته‏اند؛ اما در مجموع، در حفظ اصالت‏هاى مذهبى خود، به شدت پاى فشرده‏اند. با آن‏كه تشيع در اقليت بوده؛ ولى پيوسته و در همه صحنه‏هاى سياسى، فرهنگى و اجتماعى حضور فعال داشته است.

جلد نخست اين كتاب، موسوم به تاريخ اجتماعى فكرى شيعيان اثناعشرى در هند به تاريخ دوره نخست شيعيان و نيز زندگى فكرى و اجتماعى آنان در هند از سده هفتم تا پايان سده شانزدهم اختصاص يافته و زندگانى و تلاش‏هاى فكرى قاضى‏نوراللّه‏ شوشترى، تا اندازه‏اى در آن به تفصيل مورد بحث واقع شد.

جلد دوم، به تلاش‏هاى شيعيان براى حفظ وجودشان در هند شمالى از سده هفدهم تا پايان سده نوزدهم اختصاص دارد. اين مبحث با گزارشى درباره علماى شيعه در دوران حكومت شاه‏جهان و اورنگ‏زيب آغاز مى‏شود و تا موضوع نقش علماى شيعى سده‏هاى هجدهم و نوزدهم در دهلى، پنجاب، كشمير، بيهار و بنگال ادامه مى‏يابد.

نقش شيخ‏على‏حزين، غفران مآب، فرزندان و شاگردانش، به طور كامل بيان، و ميراث غفران‏مآب تجزيه و تحليل شده است. فصل مربوط به علما با شرح مفصلى درباره خاندان كِنتورى به پايان رسيده است.

در فصلى كمك‏هاى شيعه به فلسفه و علم، شاه‏فتح‏اللّه‏ شيرازى و برخورد او با فلسفه و علم در سده‏هاى هفدهم و هجدهم در هند بيان شده‏ است. جنبه‏هاى مربوط به تأثير شيخ‏ بهاءالدين‏ محمد عاملى و فيلسوفان شيعى ايرانى بر علماى سنّى و حوزه‏هاى علميه اهل‏تسنن نيز به شرح آمده است.

دانشمندخان از علماى دربار شاه‏جهان و اورنگ‏زيب به فلسفه و علوم غربى علاقه‏اى بى‏نظير داشت. در سده هجدهم، علامه‏ تفضّل ‏حسين و ابوطالب لندنى شيوه دانشمندخان را احيا كردند. خلاقيت شاعران شيعى در دربار مغولان با پيمودن راهى طولانى، تاريخ ادبيات هند را در سده‏هاى شانزدهم تا هجدهم بسيار برجسته كرده است.    

اثر حاضر در صدد نشان دادن اين واقعيت است كه گرچه شيعيان نتوانستند نظام سياسى هند را تغيير و تحول بخشند؛ اما بر تاريخ فكرى و سياسى آن سرزمين تأثيرى ماندگار گذاشتند.

اين پژوهش عمدتاً بر منابع معاصر فارسى و نيز منابع عربى مبتنى است. علاوه برآن تأليفات موجود در زبان‏هاى هندى و اروپايى كه فهرست آن‏ها در پايان جلد يكم آمده، نيز به‏طور كامل بررسى شده ‏است.

انتهاي پيام/ 110

 

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما