3
1391/4/25 يكشنبه معرفي كتاب «رويدادهاي تاريخ اسلام» پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «رويدادهاي تاريخ اسلام» يك دايرةالمعارف تاريخي است كه با ترجمۀ جمعي از پژوهشگران، از سوي انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به تهيه‌كنندگي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) در دو جلد و در سال‌هاي 1385 و 1388 منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا) كتاب «رويدادهاي تاريخ اسلام»، ترجمۀ نوشته‏اي از دكتر «عبد السلام ترمانيني»‏ از نويسندگان سوري است كه با نام «احداث التاريخ الاسلامي‏ بترتيب السنين» شكل يافته است. به گفتۀ خود مؤلف كه در پشت جلد آمده است، اين كتاب، مشتمل بر مهم‏ترين‏ رويدادهاي تاريخ اسلام به همراه زندگي‏نامه مشهورترين‏ شخصيت‏ها و شناسايي جايگاه‏ها و سرزمين‏هاست.

نويسنده با ذكر كلياتي در آغاز جلد اول در قالب مقدمه، به‏ ارائه تصويري كلان از قرن اول هجري دست زده و مطالبي را عرضه مي‏كند با اين انگيزه كه نشان دهد چه رويدادهايي در دگرگوني مسير تاريخ اسلامي تأثير گذاشته و در فراز و فرود آن‏ مؤثر بوده است تا مايۀ درس‏آموزي آدميان شود. پس از آن، با ذكر وقايع هر سال به پيش رفته است.

جلد اول كتاب كه در دو جزء تدوين شده، رويدادهاي سال‏ اول تا سال 250 هجري را عرضه مي‏كند و جلد دوم آن كه‏ باز در دو مجلّد است، ادامۀ رويدادها تا سال 500 هجري است. در پايان جزء دوم جلد دوم، از جلد سوم نيز خبر داده شده است‏ كه تا پايان سال 570 هجري را در بر خواهد داشت و چنان كه‏ نويسنده در مقدمه آورده، بر آن است مطالب را تا عصر حاضر، گرد آورد. البته اين پژوهشكده تنها دو جلد اول آن را كه تا سال‏ 500 هجري است، به جهت اهميت اين دوره به دست ترجمه‏ سپرده است؛ بدان اميد كه بتواند مدخلي براي ورود به مطالعات‏ مربوط به تاريخ اسلام باشد.

كتاب با ويژگي‏هايي كه دارد، در نوع خود، در زبان فارسي‏ كم‏نظير است. مهم‏ترين ويژگي كتاب، نوع‏ دسته‏بندي مطالب آن است. نويسنده با ابداعي پذيرفتني به ارائۀ قضاياي تاريخي دست زده است. او كتاب را چنان كه از عنوانش پيداست، بر اساس سال، تنظيم كرده و تا آن جا كه‏ ميسر بوده هر سال را محور بررسي وقايع و حوادث آن قرار داده است. بنابراين خواننده به راحتي مي‏تواند رويدادهاي پيش آمده‏ در يك سال را در نگاهي كوتاه، از نظر گذرانده و نسبت به آن‏ها اطلاعاتي اجمالي بيابد.

ديگر ويژگي كتاب، اختصار و پرهيز از زياده‏گويي است. نويسنده كه وقت زيادي براي جمع‏آوري اطلاعات خام مصرف‏ كرده، به راحتي مي‏توانست با قلم‏فرسايي، كتابي به مراتب‏ حجيم‏تر از آن چه عرضه نموده، ارائه دهد و بدين گونه بر نام‏آوري خويش تكيه زند، اما در نظر داشتن مخاطب از يك‏ سو و ارائۀ مطالب مفيد از ديگر سو، وي را از چنين خودنمايي‌اي‏ بازداشته و آن چه پديد آمده، چكيدۀ اطلاعات بسياري است كه‏ به راستي مي‏تواند خوانندۀ غيرمتخصص را تا حد بالايي سيراب‏ كند و حتي براي پژوهشگر متخصص نيز بستر پژوهشي مناسبي را فراهم مي‏سازد.

سومين ويژگي كتاب كه آن را در نوع خود بي‏نظير ساخته، ارائۀ چكيدۀ اطلاعاتي، البته در قالب جدول براي هر سال است‏ كه در آن، سه ستون عمودي با عنوان‏هاي: رويدادها، وقايع‏ نظامي و درگذشتگان در نظر گرفته شده است كه خواننده به‏ آساني و در نگاه آغازين مي‏تواند از تمامي رويدادهاي آن سال‏ آگاهي يابد. از ويژگي‏هاي ديگر كتاب مي‏توان به جدول‏هاي‏ انساب، نقشه‏ها و شناسايي مناطق در پايان كتاب اشاره كرد. بي‏ترديد جست‌و‌جوگر تاريخ با شخصيت‏ها يا نسب‏هايي روبه رو مي‏شود كه تصور صحيح آن آسان نيست؛ از اين رو، وجود جدول‏هاي انساب كه به شناسايي جدولي نسب‏ها و ريشه‏ خانداني شخصيت‏ها مي‏پردازد، بسيار كارآمد و مفيد است. مكان‌ها نيز از چنين مشكلي برخوردارند؛ به ويژه آن كه گاه‏ در گذر تاريخ، نام محلي دگرگوني يافته يا نام جديدي بر آن‏ نهاده شده كه تشخيص موقعيت جغرافيايي آن براي خواننده‏ عمومي مشكل است؛ از اين رو وجود نقشه‏هاي جغرافيايي و تعريف و شناسايي‏ مناطق، در فهم بسياري از رويدادها كمك مي‏رساند. نويسنده با آوردن چنين نقشه‏ها و نيز شناسايي منطق بر اساس كتاب‏هاي‏ جغرافيايي قديم؛ به ويژه معجم البلدان، دسترسي خوانندگان را به محتواي كتاب فراهم ساخته است.

ارائۀ منابع و مآخذ مربوط به رويداد، از ديگر ويژگي‏هاي‏ كتاب به شمار مي‏رود. نويسنده پس از شناسايي واقعه‏اي يا شخصيتي ذيل همان رخداد، مآخذ مختلفي را نام برده و با ذكر جلد و صفحه براي خوانندۀ پژوهنده، فرصت توسعۀ اطلاعاتي‏ كتاب، از آن رو كه همۀ رويدادها و قضاياي پيش آمده در سال‏ها را در خود جاي داده است، در طبقه‏بندي‏ مطالعات تاريخي، در تاريخ عمومي‏ فراهم مي‏سازد و اين به نوبۀ خود، كتاب را ويژگي بخشيده‏ است.

شاخص‌هاي اين دايرةالمعارف عبارتند از:

شاخص فرهنگ و علوم: نويسنده در مطالعات خويش بر عنصر شخصيت‏هاي علمي و گرايش تخصصي آنان عنايت ويژه‏ دارد و البته همين بايسته است؛ چون پرداختن به رويدادهاي‏ مهم هر سال، بي‏توجه به دانشمندان و اهل انديشه، نقصي‏ نابخشودني است و معمولاً آن چه ذهن پژوهشگر تاريخ را متوجه خود مي‏گرداند، امور مهم رخدادهاي تأثيرگذار است و مهم‏ترين پديده‏هاي تأثيرگذار و تاريخ‏ساز، علما مي‏باشند و به‏ همين جهت در اين كتاب به اين مقوله هر چند به اختصار پرداخته شده است. مؤلف در ذيل وفيات هر سال، سخن‏ از بزرگان عرصه‏هاي مختلف به ميان مي‏آورد كه در رأس آنان، اين دسته قرار دارند و گذشته از زندگي‏نامۀ اجمالي‏شان، نگاهي‏ به حوزه‏هاي تخصص، چگونگي آموزش، تأليفات و نقش‏آفريني‏ آنان مي‏افكند و بي‏گمان چنين تصويري از ايشان، دورنمايي‏ از فرهنگ و علوم زمانه است و محقق تاريخ مي‏تواند از دل‏ داده‏هاي اين چنيني، اطلاعات درخوري در خصوص علوم، آموزش كتب، علما و در يك كلام، علوم و فرهنگ اسلامي به‏ چنگ آورده و فراز و فرود علمي و فرهنگي عالم اسلام‏ را دريابد.

شاخص سياسي و اجتماعي: تاريخ‏هاي گذشته عموماً بر محور شخصيت‏هاي ويژه گردش داشت و در باور پردازندگان به‏ تاريخ، سياسيون، محور دگرگوني‏ها و تحولات مقاطع تاريخي و به تعبير فيلسوفان تاريخ، «قهرمان تاريخ» به شمار مي‏رفتند؛ به‏ همين جهت، بيشتر تاريخ‏هاي باقي مانده از گذشته، تاريخ زندگي‏ شاهان، خليفگان، امرا، حكام و در يك كلام، سياست‏مداران و سياست‏بازان است. كتاب «الاحداث» نيز متأثر از اين دسته‏ كتاب‏ها، عمدۀ مباحث خود را به همين مقوله اختصاص داده و بيشترين رخدادهاي شايستۀ ذكر را از ميان رويدادهاي سياسي‏ گزينش كرده است؛ از ولادت و وفات شخصيت‏هاي سياسي گرفته تا كاركردها و تأثيرگذاري‏هايشان در عرصۀ سياست و اجتماع. به‏ همين جهت، كتاب را مي‏توان در حوزۀ مطالعات سياسي، به‏ عنوان مأخذي قابل استفاده نگريست و پژوهندۀ تاريخ، با مراجعه بدان، تصويري از تاريخ سياسي را به دست مي‏آورد و بر اساس‏ آن، مي‏تواند سازوكارهاي ادارۀ جامعه، شيوه‏هاي حكومتگري، تعاملات سياسي و از همه مهم‏تر، سازمان‏ها و تشكيلات و نظام‏هاي حاكم بر جامعۀ اسلامي را اصطياد كند و در پرتو همين دسته از مطالعات،خلقيات، روحيات، آداب و رسوم و روابط اجتماعي مردم هر دوره را جست و جو و پي‏گيري نمايد.

3ـ شاخص نظامي و فتوحات: كشورگشايي و دفاع كه در قالب نبردهاي نظامي و جنگي نمود مي‏يابد، در تاريخ هر امتي، اهميت به‏سزايي دارد و مورخان در گزارش‏هاي خويش بخش‏ عمدۀ نوشتار خود را به اين مقوله اختصاص مي‏دهند. دفاع از داشته‏ها، دستاوردها و سرزمين و نيز توسعه و ترويج يافته‏ها به مناطق ديگر، جنگ‏ها و فتوحاتي را ايجاب مي‏كند كه پرداختن‏ به آن، به عنوان بخشي از تاريخ يك سرزمين و فعاليت مردم آن، ضرورت مي‏يابد. مورخان اسلامي نيز بر همين اساس، نبردها را چه در عصر پيامبر(ص) و چه در عصر بعدي، امري انساني و گاه‏ مقدس شمرده و به آن افتخار مي‏كردند و علي‌القاعده، بذل توجه‏ ويژه به آن را جزو ايمانيات خود به شمار مي‏آوردند. تاريخ‏هاي‏ عمومي، آكنده از اين دسته واقعه‏هاست. اين كتاب در همين‏ راستا اطلاعات ارزنده و بسياري را در اختيار مخاطب خويش‏ قرار داده و نشان مي‏دهد كه مسلمانان و حكومتگران آنان در گسترۀ تاريخ، چه فعاليت‏هاي نظامي داشته، چه سرزمين‏هايي را فتح كردند و چه دستاوردهايي داشته‏اند و ابزار و وسايل جنگي‏ آنان چه بود و عوامل شكست و پيروزي‏شان تابع چه عواملي‏ رقم مي‏خورد؟ مجموعۀ داده‏ها، فرايند تحول نظامي و نيز توسعه و ضيق سرزمين‏هاي اسلامي را فراروي جستجوگر قرار مي‏دهد و او مي‏تواند از چنين داده‏هايي، تصويري از توانمندي‏ها، فداكاري‏ها، انگيزه‏ها و خشونت‏ها يا ملايمت‏هاي مسلمانان را در عرصه نظامي‏گري كه در تفكر اسلامي عنوان مقدس جهاد دارد، دريابد.

مجموعه اين ويژگي‏ها و شاخص ها، كتاب را همانند دايرة المعارفي‏ تاريخي ساخته است كه با داشتن آن، بسياري از نيازهاي‏ خوانندگان در خصوص تاريخ اسلام، بر طرف شده يا زمينۀ مناسبي براي برطرف‌سازي آن حاصل مي‏شود، اما با همۀ‏ اين‏ها بايد از آفت بسندگي و اكتفا پرهيز داشت و بدان همانند ديگر كتاب‏ها، به عنوان يكي از تلاش‏هاي بشري در تاريخ‏ عمومي نگريست.

ضعف‏ها و كاستي‏هايي كه در كتاب وجود دارد به صورت‏ گذرا چنين است:

اول آن كه نويسنده  كتاب، چنان كه خود در مقدمۀ كتابش‏ آورده است، در حوزۀ حقوق، دانش ورزيده و تاريخ‏ورزي او صرفاً بر اساس ذوق شخصي، آن هم در زمان‏هاي فراغت از كار حقوقي بوده است و همين امر موجب شده تا او نتواند با آگاهي كامل و به صورت روش‏مند به دانش تاريخ روي كند. او هم همچون بسياري ديگر به گمان اين كه تاريخ چيزي جز مجموعه‏اي از روايات و اخبار يا داستان‏ها نيست، به آن توجه‏ كرده و در موارد بسياري با اتكا بر يك مأخذ، به نقل مطالب‏ پرداخته است؛ بي‏آنكه كه درباب صحت و سقم آن‏ها گفت و گويي كرده يا در صدد كشف واقعيت‏هاي نهفته برآيد. اين‏ عدم آشنايي با روش پژوهش تاريخي موجب شده كه نويسنده، بي‏توجه به اعتبار يا عدم اعتبار تاريخي اثري يا قدمت و تأخر آن، به استناد پرداخته و هيچ شيوه‏اي را مراعات نكند. اين ضعف‏ در سرتاسر كتاب به چشم مي‏آيد.

ضعف ديگر كتاب، استناد مطالب مربوط به شخصيت‏ها به‏ كتاب «الاعلام» زركلي است. هر چند به ادعاي نويسنده در مقدمۀ‏ كتاب، اعلامي كه در كتاب الاعلام نيامده، در اين كتاب مورد توجه قرار گرفته‏اند، ولي شمار آنها چندان قابل توجه نيست.

گذشته از آن چه بيان شد، كتاب احداث التاريخ الاسلامي، همچون ديگر كتاب‏هاي نگاشته شده در حوزۀ تاريخ، جانب‏داري‏ها و بي‏تفاوتي‏هاي مذهبي را نيز داراست؛ به ويژه‏ آن جا كه رويدادهاي تاريخي به گونه‏اي با باورهاي ديني يا مذهبي نويسنده پيوندي آشكار مي‌يابد. كم‏تر مورخي مي‏توان يافت‏ كه بدون پيش‏داوري و ذهنيت اعتقادي به چنين رويدادهايي‏ نگريسته و به تحرير آن دست زند. ترمانيني آن جا كه از جريان‏ خلافت پس از پيامبر(ع) سخن به ميان مي‏آورد، آگاهانه يا ناآگاهانه، با اتكا و استناد به منابع جهت‏دار و مباني عقيدتي‏ خويش، به طرح قضيه مي‏پردازد؛ چنان كه در واقعۀ امام علي(ع) و معاويه و ديگر جريان‏ها نيز چنين است؛ بنابراين،خوانندۀ تيزهوش با در نظر داشتن اين نكته، بايستي كتاب را مورد مطالعه قرار دهد.

انتهاي پيام/ 110

 

 

 

 

 

منبع: اختصاصي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما