mashverat v moshaveran
1391/9/7 سه‌شنبه معرفي كتاب «مشورت و مشاوران در سنت و سيره پيشوايان» پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «مشورت و مشاوران در سنت و سيره پيشوايان» اثر فاضل ارجمند آقاي سيد محمود ساماني است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به تهيه كنندگي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) منتشر شده كه در اين مجال، به معرفي آن مي‌پردازيم.

به گزارش ايسكا، رسالت اين نوشتار اين بوده است كه به دور از نزديك شدن به مباحث كلامى چون سازگارى مشاوره با عصمت اهل بيت (ع) و... نشان دهد كه ايشان به تأسى از قرآن و رسول گرامى اسلام (ص) و نظر به اهميت و سازندگى موضوع مشورت و آثارى كه بر آن مترتب است، با انگيزه‏ هاى مختلف در امور مهم گوناگون، اعم از موارد سياسى، نظامى، اجتماعى و امور شخصى و خانوادگى، هم مشورت‏ خواهى و هم مشورت‏ دهى داشته‏ اند. در گفتار آن حضرات نيز به ضرورت، اهميت و فوايد مشورت، اوصاف سلبى و اثباتى مشاوران و مطالب ديگرى در باره رايزنى پرداخته شده است.

 

 مطالب اين كتاب كه پس از كاوش بسيار در منابع مختلف فراهم شد، در چهار فصل نگارش يافته است و در نوع خود، كارى نو به شمار مى‏ آيد:

 

فصل اول: كليات؛ پس از بحث مفهومى به تاريخچه مشورت، ديدگاه قرآن كريم و سيره و سنت رسول خدا (ص) درباره اين امر پرداخته است. چرايى و علل مشورت معصومان (ع) نيز از مطالبى است كه به اجمال از آن بحث شده است.

 

فصل دوم: به سخنان گهربار اهل ‏بيت (ع) اختصاص دارد. مطالب اين فصل به صورت دسته ‏بندى شده و در محورهايى، چون: نياز به مشورت، صفات مشاوران، مشورت با زنان، وظايف مشورت‏ خواه و مشاور، ثمرات و دستاورد مشاوره و...آورده شده‏است. سعى شده است كه تا حد امكان، افزون بر ترجمه اين سخنان، متن عربى آنها نيز آورده شود تا راه دسترسى به مطالب براى كاوش و جست‏ و جوى محققان و ارائه كار جديد با رويكردى ديگر آسان ‏تر باشد؛ ضمن آن‏كه عبارات اصلى روايات، نورانيت خاص خود را دارند و طبيعت كار، اقتضاى آن را دارد.

 

فصل سوم: تحت عنوان مشورت‏ خواهى معصومان (ع) است و در آن به ترتيب امامان، نخست از رايزنى ‏هاى گزارش شده از اميرمؤمنان (ع) سخن گفته شده و مشورت ‏هاى آن حضرت در امور سياسى، نظامى، قضايى، شخصى و خانوادگى يادآورى شده است. سپس از مشورت‏ خواهى ‏هاى ديگر ائمه (ع) سخن به ميان آمده است كه موارد انعكاس يافته آن در منابع، بسيار محدود و اندك است.

 

فصل چهارم: به مشورت‏ دهى ساير امامان مى‏ پردازد. اهل‏بيت (ع) به دليل شخصيت جامع الاطراف و داشتن رأى صائب، پيوسته در عرصه ‏هاى مختلف سياسى و اجتماعى، طرف مشورت مردم، به‏ويژه حاكمان و حتى دشمنانشان قرار مى ‏گرفتند و ايشان نيز از ابراز رأى و خيرخواهى دريغ نمى‏ ورزيدند، به‏ ويژه جايى كه پاى مصالح اسلام و مسلمانان در كار بوده‏ است.

 

انتهاي پيام/ 110

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما