moalefan-islami
1391/9/15 چهارشنبه معرفي «فرهنگ‌نامه مؤلفان اسلامي(ج 1)» پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): فرهنگ‌نامه مولفان اسلامي، شناسنامه علمي فرهيختگان و دانشمنداني است كه از صدر اسلام و در حوزه تمدن اسلامي، اثري علمي پديد آورده و در شكوفايي فرهنگ و تمدن اسلامي و انتقال آن به نسل‌هاي آينده نقش آفريده‌اند. براي آشنايي با اين اثر ارزشمند كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به تهيه كنندگي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) منتشر شده است، به معرفي آن مي‌پردازيم.

كتاب و نوشته كه برآيند جوشش فكر و حاصل پويايى انديشه است، مايه فخر و مباهات جوامع بشرى و از شاخصه‏ هاى مهم توسعه و غناى فرهنگى و نگاهبان علم و دين و فرهنگ بوده و البته به عنوان ابزارى قدرت‏مند براى انتقال صبغه و سابقه تمدنى اقوام و ملت ‏ها به نسل‏ هاى بعدى و ادوار پسينى، نقش آفريده‏ اند.

مسلمانان كه در حوزه علم و دانش، دستاوردهاى عظيم و خيره كننده داشته و از گذشته‏ اى درخشان در خلق آثار علمى برخوردار بوده ‏اند و خدمات گران ‏بهايى به بشريت ارزانى كرده و همه جهانيان را مجذوب و مديون خود ساخته‏ اند، بيش از هر ملتى قابل تحسين و تقديرند.

شكل‏گيرى دانش ‏هاى اسلامى با كتابت وحى الهى آغاز شد و با ثبت احاديث و سيره نبوى رونق يافت و پس از اندك زمانى اولين مكتوبات در حوزه اسلام، بر پايه قرآن و حديث پديد آمد و با گذشت زمان و ظهور دانشمندانى از صحابه و نسل‏ هاى بعد از يك طرف و آشنايى مسلمانان با ديگر اقوام و ملل و راه يافتن نوشته‏ هاى بيگانه به فرهنگ اسلامى از طرف ديگر، زمينه ‏هاى شكل ‏گيرى شاخه‏ هاى ديگرى از علوم چون تفسير، قرائت، تاريخ، فلسفه، كلام، طب، نجوم، ادبيات و... را فراهم كرد و در پى آن، نوشته‏ هايى در آن حوزه ‏ها پا به عرصه وجود نهاد و اندك اندك مسلمانان، دانشهاي متداول آن روز را به سيطره خويش درآوردند.

اگر مشكلات ناشى از سياست حاكمان ناشايست سياست پيشه پيش نمى‏ آمد و استيلاى اقوام به دور از علم و فرهنگ بر دانش مسلمانان سايه نمى‏ افكند و جامعه اسلامى درگير رقابت‏ هاى اقتدارگرايانه و دنياطلبانه نمى ‏شد و عالمان و انديشه ‏وران در حاشيه فعاليت ‏ها جاى نمى‏ گرفتند، بى‏ گمان دانش آنان را متفاوت با آنچه هست مى‏ يافتيم. افسوس كه همين بضاعت حاصل نيز گاه با سخت ‏گيرى ‏ها، درشتى‏ ها و رقابت‏ هاى فرقه‏ اى، و گاه بر اثر گذشت روزگاران و بلاهاى طبيعى، و بيش از همه، تاخت و تازهاى اقوام بيگانه و دانش ستيز، به ورطه نابودى كشيده و به وادى غفلت سپرده شد و آنچه مانده است در مقايسه با آنچه پديد آمده بود، بسى ناچيز و كم‏رنگ است و هنگام جست‏ و جو در پى آثار نوشتارى اسلامى، گاه تنها نامى از آنها در كتاب‏ ها به ويژه در فهرست ‏ها و منابع كتاب ‏شناسى مشاهده مى‏ شود.

 پژوهشكده تاريخ و سيره اهل‏ بيت عليهم السلام با درك عظمت و اهميت فعاليت‏ هاى علمى در سرزمين ‏هاى اسلامى و نياز جامعه اسلامى به داشتن تصويرى از دانشمندان و نويسندگان اسلامى كه بى‏ ترديد، تاريخ و هويت علمى آنان به شمار مى‏ آيد و هم اينكه وجهه دانش مدارى اسلام را نمايان مى ‏سازد، بر آن شد تا به كشف و معرفى چهره‏ هاى علمى نويسندگانى كه در قلمرو اسلامى سربرآورده ‏اند، بپردازد. بى ‏گمان در اين ميان، آثار و پديده ‏هاى آنان كه خود ميراث بزرگ تمدن اسلامى شمرده مى‏ شوند نيز تصوير خواهد شد. البته ضرورت فهرست‏ نگارى و معرفى آثار مؤلفان و حفظ سرمايه ‏هاى علمى مسلمانان، از ديرباز دغدغه برخى از دانشمندان بوده و در همين راستا مجموعه‏ هايى پديد آمده كه هر يك شيوه و معيار خاص خود را داشته و در اين مقدمه به شمارى از آنها اشاره شده است، اما آن مجموعه‏ها، با همه ارزش و اهميتى كه دارند و بى‏ ترديد مأخذ عمده مطالعات كنونى ما نيز تلقى مى‏ شوند، نه فرا گيرند و نه زندگى ‏نامه عمومى نويسندگان و پديدآورندگان اثر را در اختيار پژوهنده قرار مى ‏دهند، به‏ ويژه آنكه هيچ‏ يك از آنها، حتى آثار متأخران كه تا حدى جامع ‏اند، به زبان فارسى و قابل بهره‏ گيرى براى پارسى‏ دانان نيستند. بر اين اساس، ضرورت انجام دادنِ چنين كارى در دستور قرار گرفت تا ضمن معرفى اجمالى مؤلف، اثر يا آثار او در يك جا فهرست شده و زمينه آشنايى پژوهش‏گران و خوانندگان با آنها و نيز منابع و مآخذى كه به گونه ‏اى به آنها پرداخته‏ اند، فراهم شود. با اين كه در معرفي اين نويسندگان، ابعاد مختلف شخصيتي آنان مورد توجه بوده، اما وجهه علمي – فرهنگي شان نمود بيشتري يافته است.

گفتنى است كه آثار و فرهنگ‏ نامه ‏هاى پديد آمده در كشورهاى عربى در ادوار اخير، گذشته از بيگانگى زبان آنان براى ايرانيان، كاستى ديگرى نيز دارد كه ضرورت انجام دادن اين كار را با وجود آنها دو چندان مى‏ كند و آن كم توجهى به نويسندگان و نوشته‏ هاى شيعى يا معرفى آنان با نگره ‏هاى غير شيعى است كه به راستى با واقعيت ‏هاى تاريخى نمى‏ سازد. از اين‏رو سامان دادنِ اين كار، فراتر از آنچه تصور مى‏ شد ارزش و ضرورت يافته است.

اين اثر معرفي مولفان سه قرن نخست هجري را بر اساس ترتيب الفبايي در بر دارد و ذيل نام و نسب هر نويسنده، اطلاعات زيستنامه آن فرد، همانند خاستگاه، تاريخ ولادت، دوران دانش آموختگي، سفرهاي علمي، برخي استادان و شاگردان، فعاليت هاي  سياسي - اجتماعي، تاريخ درگذشت و در نهايت كتاب ها و آثار علمي او يكجا آمده است. اين معرفي نامه بر پايه دادههاي موجود در منابع پديد آمده، از اين رو در مورد شماري از نويسندگان كه گزارش هاي منابع در مورد آنان اندك مي باشد، تنها اشاره اي كوتاه به نام و اثرشان شده است.

انتهاي پيام/ 110

 

منبع: اختصاصي پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • مطالب مرتبط
  • پربازدیدترین مطالب

شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
  • 1391/11/2 دوشنبه شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي - تطبيقي پژوهش‌هاي شرق‌شناسان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «شيعه‌شناسي در غرب؛ نقد و بررسي انتقادي- تطبيقي پژوهش‌هاي شرق­شناسان» توسط پروفسور عبدالجبار ناجي تأليف يافته است. اين كتاب از سوي گروه فرهنگ و تمدن پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به قلم آقاي عبدالحسين بينش ترجمه شده و در حال حاضر در دست اصلاح نهايي قرار دارد. در اين مجال، به معرفي اين پروژه مي‌پردازيم.
نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
  • 1391/11/2 دوشنبه نهم ربيع عيدالزهراء يا عيدالمهدي؟
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): نهم ربيع الاول مصادف است با آغاز امامت حضرت ولي عصر حجة بن الحسن(عج). اما اين روز را به عنوان مرگ يكي از خلفا نيز به شمار مي‌آورند. براي بررسي اين موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي صادقي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مدير گروه تشيع پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) گفت و گويي ترتيب داديم كه از منظر فرهيختگان محترم مي‌گذرد.
معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
  • 1391/10/27 چهارشنبه معرفي كتاب «اخبار الملاحم و الفتن»
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): كتاب «اخبار الملاحم و الفتن حتي نهايه العصر الاموي و اثرها في العقلية العربية و الاسلامية» اثر دكتر عمار عبودي نصار است كه از سوي مركز نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و به تهيه كنندگي منتشر شده است. براي آشنايي با اين كتاب به معرفي آن مي‌پردازيم.
جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
  • 1391/10/26 سه‌شنبه جريان‌هاي فكري - سياسي عهد امام رضا(ع)
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پيشنهاد وليعهدي يا خلافت امام رضا(ع) از سوي مأمون و استنكاف امام از آن، معلول عوامل گوناگوني است كه براي بررسي اين عوامل بايد جريان‌هاي فكري و سياسي آن دوران را مورد واكاوي قرار داد. براي آشنايي با جريان‌هاي حاكم بر عهد امام رضا(ع) مقاله‌اي از دكتر سيدعليرضا واسعي، عضو هيئت علمي پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) را با هم مرور مي‌كنيم.
تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
  • 1391/10/26 سه‌شنبه تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان
    پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا): پروژۀ «تاريخ سياسي اجتماعي و فرهنگي اماميه در دوره سلجوقيان» يكي از پروژه‌هاي فعال در پژوهشكدۀ تاريخ و سيرۀ اهل بيت(ع) به شمار مي‌رود كه به قلم آقاي سيد محمدحسين منظور الجداد، از پژوهشگران گروه فرهنگ و تمدن اين پژوهشكده، در حال انجام است و در مرحلۀ اصلاح قرار دارد. براي آشنايي با اين پروژه به معرفي آن مي‌پردازيم.

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما