سمینار طرح پژوهشی کتاب «تاثیر وقف بر حیات اقتصادی عصر صفوی»


سمینار طرح پژوهشی کتاب «تاثیر وقف بر حیات اقتصادی عصر صفوی» برگزار شد.
سمینار طرح پژوهشی کتاب «تاثیر وقف بر حیات اقتصادی عصر صفوی» با حضور رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، اعضای هیأت علمی گروه فرهنگ و تمدن اسلامی، مجری، ارزیاب، ناظر طرح و نمایندگان: رئیس پژوهشگاه، معاون پژوهشی پژوهشگاه و میز تمدن، در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
در ابتداء جلسه دکتر سید حسین فلاح‌زاده، مدیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی؛ مجری طرح (دکتر سعید نجفی‌نژاد)، ارزیاب طرح (دکتر حسین ایزدی)، ناظر طرح (حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری) و اعضای محترم علمی سمینار را معرفی کرد. سپس دکتر الویری به عنوان ناظر در خصوص تازه و کم سابقه بودن این گونه تحقیقات و دشواری‌های خاص آن مطالبی بیان کردند.
این طرح پژوهشی که از طرح‌های قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، میز تمدن اسلامی می‌باشد در 200 صفحه توسط دکتر سعید نجفی‌نژاد تدوین شده است. در این سمینار محقق پروژه بر اهمیت دوره صفویه و ضرورت انجام این طرح که کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است تاکید کرد و گفت:
اقتصاد دوره صفویه تحولات بسیاری را به خود دیده و لازم می‌نمود تا نقش وقف در این تحولات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وجود وحدت مذهبی در این مقطع در گسترش وقف تاثیر بیشتری داشت. بطور مثال بسیاری از زمین‌های اصفهان به وقف اختصاص یافته بود و توسعه اقتصادی و تجاری بیشتر مدیون وقف بود و بزرگترین مقام مذهبی در این دوره با عنوان صدر متصدی رسیدگی به اوقاف بود، بسیاری از سرمایه گذاری‌های دولتی هم توسط واقفین صورت می‌گرفت، در مورد انگیزه وقف هم به نظر می‌رسد که بیشتر برای گسترش تشیع در این دوره انجام شده است در این اثر سعی شده علاوه بر جنبه‌های تاریخی، تاثیر وقف بر اقتصاد مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه هر یک از اعضای جلسه نظرات خود را در خصوص این طرح بیان کردند و ارزیاب طرح بیان داشت: 
در این کار زحمت زیادی کشیده شده است. در فهرست منابع، یک سوم منابع ارتباط مستقیم با عنوان دارد و بخش وسیعی از منابع پژوهشی را ذکر کرده‌اند. در کلیت کار باید گفت در گسترش تشیع در ایران، ظهور صفویه نقش اساسی نداشته و منحصر به صفویه نبوده است و کتاب حمدالله مستوفی به حضور فعال تشیع قبل از صفویه اشاره دارد و این اقبال پیش از صفویه مشهود بود. در دوره صفویه اقتصاد اسلامی نبوده بلکه یک اقتصاد سرمایه داری بوده و با اروپا در ارتباط بودند. مکان‌هایی که بیشترین موقوفات را به خود اختصاص داده‌اند شهر قم و مشهد هستند. 
در پایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) از تلاش محقق محترم و دقت‌های اعضای محترم جلسه و گروه فرهنگ و تمدن اسلامی بابت برپایی این جلسه تقدیر و تشکر و از حضور نمایندگان محترم حوزه ریاست و معاونت محترم پژوهشی درجلسه قدردانی کردند.
منبع:پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم السلام)

تاریخ خبر: 1400/3/2 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 131 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 132

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما