برگزاری کرسی ترویجی

کرسی ترویجی «حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران و علم تاریخ؛ بررسی کلان سریال های تاریخی رسانه ملی» برگزار شد

کرسی ترویجی «حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران و علم تاریخ؛ بررسی کلان سریال های تاریخی رسانه ملی» روز 28 آذرماه 1401 با حضور دکتر سید حسین فلاح زاده به عنوان ارائه دهنده و دکتر حسین ایزدی در جایگاه ناقد در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به نام خدا

کرسی ترویجی «حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران و علم تاریخ؛ بررسی کلان سریال های تاریخی رسانه ملی» روز 28 آذرماه 1401 با حضور دکتر سید حسین فلاح زاده به عنوان ارائه دهنده و دکتر حسین ایزدی در جایگاه ناقد در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. دکتر یدالله حاجی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی این جلسه، ضمن خوشامدگویی به حاضران و تشکر از اساتید، ابتدا توضیحی درباره موضوع این کرسی ترویجی داده و به این نکته اشاره کردند که جمهوری اسلامی کارنامه نسبتا پر و پیمانی در ساخت فیلم ها و سریال ها تاریخی به عنوان آثار نمایشی پرطرفدار دارد. سپس ایشان به ذکر اسامی برخی از سریال ها پرداخته و متذکر شدند بررسی سریال های تاریخی رسانه ملی توسط ارائه کننده کرسی به صورت کلان(نه خرد) که مختص یک یا چند سریال باشد، خواهد بود.

در ادامه، دکتر سید حسین فلاح زاده عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان دیدگاههای خویش در خصوص موضوع کرسی پرداختند. ایشان تلاش کردند سریال های تاریخی سیما را در قالب پاسخ به چند سوال مشخص بررسی کنند. دکتر فلاح زاده در پاسخ به سوال میزان اهتمام رسانه ملی به ساخت سریال های تاریخی، بیان کردند در مجموع بیش از 40 سریال تاریخی بعد از انقلاب ساخته شده است که به طور متوسط هر سال تقریبا یک سریال ساخته شده است. ایشان در پاسخ به سوال موضوعات سریال های تاریخی این موضوعات را در دو دسته کلی تاریخ ایران و تاریخ اسلام و تشیع تقسیم بندی کرد و سپس تاریخ ایران را به سه بخش تاریخ باستان، تاریخ میانه و تاریخ معاصر تقسیم کرد و بیان کرد که در خصوص تاریخ باستان تقریبا هیچ سریال تاریخی ساخته نشده است. تاریخ میانه نیز سهم چندانی ندارد ولی تاریخ معاصر سریال های زیادی را به خود اختصاص داده است. در بخش تاریخ اسلام و تشیع نیز چند سریال مذهبی از جمله یوسف پیامبر، امام علی(ع)، تنهاترین سردار و ولایت عشق معرفی شدند و بیان شد که در میان آنها سریال امام علی(ع) برجستگی خاصی داشت. ایشان هدف از ساخت برخی از سریال های تاریخی را تاثیرگذاری بر فهم تاریخ معاصر و نشان دادن فلسفه وقوع انقلاب اسلامی دانسته و بیان کردند که این تاثیرگذاری و هدف چندان موفق نبوده است. در پایان ایشان به برخی از کاستی ها در این زمینه اشاره کرد و به مواردی چون کیفیت پایین سریال ها از جهت ساخت، عدم تنوع، عدم توجه به سوژه های بهتر، عدم توجه به تاریخ ایران باستان و ایران میانه اشاره کرد.

در ادامه دکتر حسین ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان ناقد، مطالب خویش را ارائه کردند. ایشان کارنامه جمهوری اسلامی در ساخت سریال های تاریخی را چندان رضایت بخش ندانست و به بیان کاستی ها پرداخت. دکتر ایزدی از جمله این آسیب ها و کاستی ها را نگاه کاسب کارانه صدا و سیما، تعجیل در ساخت برخی از سریال ها، شبهه زا بودن برخی سریال ها به جای رفع شبه، بی توجهی به جنبه های حماسی، مغفول قرار گرفتن برخی از وقایع درس آموز تاریخی، اعمال سلیقه در ویرایش برخی از سریال ها، توجه بیش از حد به نقش یهود، عدم توجه کافی به ساخت سریال های ضد استعماری، اعمال سلیقه در ساخت سریال های تاریخی، نقص در انتخاب موضوع سریال ها و نقص در فناوری و زیرساخت ها دانست. در ادامه سوالاتی از سوی حضار مطرح شد و ارائه کننده و ناقد محترم به این سوالات پاسخ دادند.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره

تاریخ خبر: 1401/10/1 پنجشنبه
تعداد بازدید کل: 224 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 225

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما