برگزاری نشست علمی

نشست علمی «چیستی و تمایز «سیره معصومان علیهم السلام»؛ «سیره شناسی» و «مطالعات سیره معصومان علیهم السلام» برگزار شد

این نشست با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله توحیدی نیا به عنوان سخنران، روز یکشنبه سی ام بهمن ماه 1401 در سالن کوثر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

دکتر توحیدی نیا در ارتباط با این موضوع گفتند: دو مفروض اصلی در رابطه با موضوع سیره شناسی باید مدنظر قرار گیرد. اول ضرورت ابتنا بر ادادبیات علوم اجتماعی و مفروض دوم نیز میان رشته ای بودن این مطالعات است. مفهوم «معصوم» از جامعیت بیشتری برخوردار است و در این مطالعات باید از عبارت معصومان باید استفاده شود. از جمله مشکلات مطالعات سیره شناسی، مشخص نبودن قلمرو موضوع و همچنین وجود فهم های متفاوت از شخصیت معصومان علیهم السلام است. علاوه بر اینها، نسبت و ظرفیت حوزه سیره شناسی در بحث شناخت و الگو قرار دادن معصومان علیهم السلام مشخص نیست. در نهایت هم هنوز برای ما تثبیت نشده است که موضوع مطالعاتی خود را در این حوزه با چه مفهومی معرفی کنیم.

ایشان در بخش دیگری از صحبت هایشان درباره ظرفیت علوم مختلف در مطالعات سیره اظهار داشتند که «تاریخ» توان تصویرسازی از زندگانی معصومان علیهم السلام را ندارد. علم «کلام» هم به تنهایی و بدون کمک گرفتن از تاریخ از این ترسیم ناتوان است. در بحث سیره معصومان علیهم السلام ما باید در مواجهه باسایر رشته ها بتوانیم کار خودمان را به صورت علمی و متقن معرفی کنیم.

آنچه که پیشینیان در رابطه با سیره گفته اند مبتنی بر مطالعات منابع عربی و اندیشمندان عرب است. آنچه که ما باید در مطالعات سیره شناسی ارائه دهیم تصویر شخصیت معصومان علیهم السلام است. یک خطای بزرگ در مطالعات سیره، رفتن سراغ اصول است. در حالی که ما باید جزئیات را مدنظر قرار داده و روی آنها تمرکز داشته باشیم. در این صورت کارایی مطالعات سیره ارتقاء خواهد یافت. ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه داشت که سیره نمی تواند با مطالعات فعلی بی ارتباط باشد و تصویری که از شرایط زندگانی معصومان علیهم السلام ارائه می شود نیز می توان با جامعه امروزی همخوانی داشته باشد.

در پایان، حضار در جلسه مطالب و سوالاتی مطرح کردند که با آنها پاسخ داده شد.

منبع:اختصاصی پژوهشکده تاریخ و سیره

تاریخ خبر: 1401/12/6 شنبه
تعداد بازدید کل: 187 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 188

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما