همایش
همایش برگزاری همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام این همایش با حضور جمع کثیری از محققان و صاحبنظران در حوزه تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید .

حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر مطهری در ابتدای همایش ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در این همایش گفتند :  این همایش قدمی در جهت اعتلای تحقیقات سیره ای در زندگانی معصومین باشد. وی افزود: در میان دوران ائمه، دوران امام جواد (ع) از اهمیت خاصی برخوردار است که علیرغم کوتاهی و جوان بودن امام از اهمیت خاصی برخوردار است. جامعه برای غیبت آماده می شود و از طرف دیگر نحله های مختلف در حال رشد هستند. این دوره مورد توجه هیات مدیره انجمن تاریخ پژوهان قرار گرفت. با توجه به این که دو سال پیش همایش موفقی را با عنوان سیره و زمانه امام کاظم (ع) برگزار شد مقرر شد که عصر ابناء الرضا برگزار شود ولی با توجه به این که ممکن است حق مطلب ادا نشود مقرر شد همایش جداگانه ای با عنوان امام جواد (ع) برگزار شد .
بیش از 100 مقاله به همایش رسیده است که با اصلاح و ویرایش، نیمی از این مقالات برگزیده شد. همچنین چکیده ای از مقالات را نیز منتشر کرده ایم. همچنین سه جلد مجموعه مقالات نیز منتشر شده است. علاوه بر این با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور همراه با مجموعه مقالات امام کاظم با عنوان امامین جوادین تهیه گردیده است
سخنرانی حضرت آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه ضمن تشکر از خدمات انجمن تاریخ پژوهان ابراز امیدواری کرد این خدمات ادامه پیدا کند. وی موضوع صحبت خود را به سیره سیاسی و فرهنگی امام جواد (ع) اختصاص داد. به عنوان مقدمه به یکی از باورهای شیعه اشاره کرد و گفت: باور شیعه این است که برای امامان معصوم دو عصمت علمی و عملی قائل اند. همانطور که تقوای آن ها سرآمد است در بعد علمی نیز قائل به عصمت هستیم به این معنا که درباره مشکلات و مسایلی که برای انسان ها پیش می آید در جبهه مقدم پاسخگویی هستند. این دو ویژگی در تمام ادوار تاریخ ائمه جریان داشته است و دوست و دشمن بر آن معترف اند.
وی با اشاره به ادامه این روند گفت: بعد از این مدت زمانی که به شهادت امام هشتم می رسیم یکباره شیعه با یک صحنه ای مواجه شد که تا کنون تجربه نکرده بود. رهبری شیعه به دست یک آقازاده نوجوان در سن حدودا هشت سالگی افتاد. کسانی که معتقد بودند امام باید پاسخگوی تمام مسایل باشد یک دفعه با مساله سنگینی مواجه شدند.
لذا سه جبهه در برابر امام قد برافراشتند؛ معاندین سرسخت، مخالفین مکتب شیعه و خود شیعیان. این جبهه گیری در میان شیعیان نیز اتفاق افتاد. نتیجه این بود که مکاتب درراه مانده مانند واقفی ها سر برآوردند. آن ها که در برابر امام رضا نتوانستند کاری کنند در این جا زمینه را فراهم دیدند. تصورشان این بود که با ایجاد تفرقه می توانند پایه های اعتقادی خود را محکم کنند. رهبری این حرکت از بدو تولد امام جواد توسط حسین بن قیامی واسطی شکل گرفت. او نقاد جدی بود و گروهی از شیعیان و بزرگان همچون یونس بن عبدالرحمان را گرفتار خود کرد.
 

کلمات کليدي
همایش سیره و زمانه, امام جواد علیه السلام, پژوهشکده تاریخ و سیره
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
جلسه مشترک اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار گردید
سومین جلسه فصلی اعضای پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام در سال 1398 برگزار شد
نشست «عدالت در تاریخ» با حضور جمعی از عدالت پژوهان در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد
کرسی ترویجی «اهل بیت علیهم السلام در آثار مفسران اندلس» با ارائه حجت الاسلام دکتر مطهری برگزار می گردد
کتاب دو جلدی «تاریخ اجتماعی فکری  شیعه اثناعشری در هند» - سال 1396
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 2237

آدرس: قم - میدان شهدا - خیابان معلم   پژوهشکده تاریخ و سبره اهل بیت (علیه السلام)
تلفن: 31156735- 025
31156926 - 025
ایمیل: history@isca.ac.ir

ایتا
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پ‍ژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت عليه‌السلام-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
مجری سایت : شرکت سیگما